tirsdag den 20. januar 2015

Den hvor wattene begynder at få en betydning

Sæson kommer nærmere for hver dag der går. Synes allerede jeg begynder at kunne mærke forventnings glæde mod en ny og spændende fuldt ud booket sæson.
Jeg har i år valgt at køre mere slavisk træning ved at opbygge de forskellige zoner i perioder (base 1,2,3,4 osv) .
Jeg har bl.a beskrevet hvordan jeg startede på Base 1 træning omkring december og Base 2  træning lige omkring nytår.

På min vej mod nye og større mål, har jeg besluttet at få anskaffet mig en trænings-mate. Som er pålidelig både dag og nat og som ikke viger fra, selv når det sner. :D

Den hvor wattene begynder at få en betydning
Jeg har længe vejet for/imod at købe en wattmåler, men har simpelthen fundet det "nødvendigt".
Med det mener jeg, at det vil kunne give mig en væsentlig fordel i min træning, som jeg simpelthen som konkurrence minded sports menneske har måtte benytte mig af.

Jeg har i sidste uge erhvervet mig en Quarq Watt Måler som kommer med et sram kranksæt.



Jeg har lige nået at køre 2 fælles-træninger med den monteret på min vinterracer, hvilket har føltes helt fantastisk. Det primær mål bliver at få den indraget i de sektioner, hvor jeg køre intervaller. SÅ en traditionel fælles træning, er ikke der hvor wattene gør sig alt for gældende. Det er mere det sociale og timerne i denne periode som fylder den slags trænings-pas (for mit vedkommende, vel og mærke ;-)

Jeg har planlagt at køre en 20 min watt test, for at fastlægge mine forskellige zoner. Testen går ud på at finde frem til min FTP, hvilket er den intensitet man kan holde i 1 time. Det bliver i mange sammenhænge beskrevet som den grænse der indikere hvornår man syre til, altså "Syregrænsen"

Der kommer en update på testen senere.



Altomcykling har skrevet et rigtigt fint indlæg, der beskriver hvordan man som ny watt monster, kan finde frem til sin FTP aka syregrænse.
Find den her: altomcykling.dk/sadan-laver-du-en-ftp-test/


Ingen kommentarer:

Send en kommentar