lørdag den 10. januar 2015

Restitutionsuge for den virkeligheds ramt cykelrytter

De mørke dage er på tur-retur, men der venter dog stadig en del timer på landevejen med mørket som ledsager. Det siges at den mest effektive og som regl bedst kørende cykelryttere, er ham der lytter til kroppens signaler. Det er også ham som følger med hverdagen og opbygger træningen efter de udfordringer som der vil opstå. Dette blogindlæg kommer til at handle om at tilpasse ens trænings efter en hverdag med lange dage i skole eller på arbejde.

Handelsskolens dage flyder sammen med mørket
Tusmørke der sendes på flugt med hjælp fra en 1000 Lumens LED- lygte er de flestes bedste investering hen over vinteren. For andre er det blot lidt kortere og mere intense trænings-ture som medvirker, at man når hjem inden aftensmad. Dermed undgår man alt for mange timer i mørke.                Jeg går som den opmærksomme læsere nok ved på IBC i Kolding. Det betyder at jeg bruger meget tid på skole og lektier, men samtidig prøver jeg at finde plads til at få trænet. 

Træn når der er lyst, hold fri i mørket. 
Jeg har sammen med en rytter fra Kolding fundet den bedst mulig løsning for mig, når det gælder min månedlige trænings strategi. Min måned er opbyggede, så jeg lægger alle mine lange trænings-pas i weekenderne, hvor jeg så kan træne i dagslys. Det går ganske simpelt ud på at opdele ugen i 2 . 

5 hverdage med intervaller og styrketræning (max 2½ time på landevejen) 
2 dage med mængde (2 x 3-5 timer med kortere eksplosive interval blokke) 

Det giver selvfølgelig et ulige tal når der skal deles restitution dage ud imellem ugerne. Derfor køres der 16 dage med fuld smæk også 5 dage med hvil. Det betyder at weekenden forbliver og går med ind i den næste uge.
Her er der et eksempel på, hvor der er taget udgangspunkt i at starte med en hvileuge inden den hårde træning påbegyndes. 
Altså følgende: 

5 dage med hvile/restitution 
Mandag = Fri 
Tirsdag = Styrketræning 
Onsdag = 1½-2 timer z1-z2 (rul) 
Torsdag = styrketræning 
Fredag = Fri

Derefter - 16 dage med hård træning:
Lørdag + Søndag (3-5 timer evt. fællestræning med intervaller) 
2 fulde uger fra Mandag-Søndag (helt som normalt) 

Det overstående ^^, giver så 3 hele uger. Efter de 16 dage køres hel molevitten på om igen fra ny. På den måde undgår man at skulle rulle i weekenderne, hvor man ellers har kunne køre længe i dagslys, men man får altså istedet fuld smæk på Lørdag og Søndag. Være opmærksom på at der ikke er en formel til den fuldendte træningsplan, alt er relativt, og meget afhænger af individualisme. :-) 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar