lørdag den 21. marts 2015

Det samlede overblik af 4½ hårde måneder

Den omtalte sæson start, jow jow! Den nærmere sig :-) 
Jeg har i mange af mine andre blogindlæg beskrevet, hvordan min træning har ændret sig over vinterenes kolde måneder frem mod den længe ventede sæsonstart.
Her får i et hurtigt overblik siden sæsonafslutningen i Oktober.

November: 
Træning påbegyndes efter 3 ugers pause fra landevejs raceren. Alternativ træning som core-træning og den daglige cykeltur til og fra skole var den eneste form for træning. Det resulterede i en vægt forøgelse på 4 kg.

December: 
Med den optimale vinterspæk til de kolde vintermåneder, startede jeg med at opbygge en bund-solid base frem mod sæsonstarten. Trænings passene blev både længere og (lidt) mere intense. Intensiteten bestod på daværende tidspunkt i nogle høj z2 intervaller. som beskrevet her

Januar: 
Dagene forblev lange og min super gode lygte blev min ven! :)
Tempo intervallerne blev introduceret. Men størstedelen af træningen var stadig med fokus på z2. Træningen var omkring 2 timer i hverdagene og 4+ timer i weekenderne. De før omtalte tempo intervaller har jeg omtalt i et tidligere indlæg omkring z3 træning.

Februar:
Tempo intervallerne blev nu for alvor taget i brug, og z2 blev skudt til siden. Tegn på at en form blev opbygget begyndte at finde sted i nogle af de lange trænings pas. Det var også her jeg fik købt en quarq watt måler. Forholdsvis hurtigt fik jeg lavet en FTP test.                                                             Den vigtige base blev sat endnu mere på plads, frem mod marts. Det var dsv. også denne måned jeg kæmpede med en lille knæ skade. Skaden satte mig lidt tilbage i forhold til at skulle starte på FTP (syregrænse) intervallerne. Dem har jeg så senere hen fået taget godt hul på.

Marts:  
Jeg har 1 hårdt trænings pas tilbage (imorgen søndag),  inden jeg har rulle uge op imod tysklandsløbene. Jeg har de seneste 14 dage trænet meget intenst med min vo2 og FTP. Jeg er også så småt begyndt de helt eksplosive intervaller, som 30/30 og 20/20 (intervallerne uden ilt) De skulle gerne hjælpe mig i de heftige ryk, som der nu engang høre med i et Junior felt.

De 2 første løb i Tyskland bliver kørt d. 28 og 29 marts. (lørdag og søndag) Løbet om lørdagen bliver min debut i Junior klassen og samtidig første officielle start for mit nye hold. Du kan opdatere dig om det her
Cykelmagasinet har bl.a. skrevet en flot artikel om holdet også.


Jeg vil i den kommende uge lave nogle indlæg omkring forventninger til løbene.










Ingen kommentarer:

Send en kommentar