fredag den 6. marts 2015

Mad er jo ikke bare mad, eller er det? !

De små ting der gør forskellen
Små marginaler tæller alt sammen, når man skal se "hele billedet". Team sky har gjort meget ud af at vise via små youtube klip, hvad de gør af små ting, som man måske ville synes unødvendige og spild af tid. Deres mål er at nå så langt via lovlige midler, og skabe de bedst mulige præstations fremmende omgivelser. Der gerne skulle være på den rette side af doping listen. ;-) Se her

Maden der pludselig får en støre rolle 
Nye studier har vist at en dårlig mad rytme, i form af indtagelse af "usundt" mad, hvad det så end dækker over. På forkerte tidspunkter og generelt i løbet af dagen, over en periode på kun 10 dage. Kan have en negativ effekt på din præstation på op til 20%

20% eller ej, så er der nok noget om det. Hvis bare det kan optimere ens restitution/præstation med nogle få procenter, så er det vel noget man burde tage med, ikke sandt?

Back to Basics
Jeg har siden Januar kørt med det, der så fint er blevet kaldt Paleo kost eller Stenalderkost, om man vil!.

Det går i korte træk ud på at løbe langt væk fra brød, ris, pasta, kornprodukter og mælk. For en cykelryttere giver den nogle væsentlige og nye udfordringer i dagligdagen. Jeg har valgt at holde mig fra Ris og Pasta og hvidt brød/kage også ellers køre på med grøntsager og kød/æg!

En stor forbrænding af kalorier gør at jeg har valgt at skære nogle punkter ud, for lige netop at kunne få de nødvendige kalorier, det kræver med en stor træning mængde.
Det gælder blot om at "snyde" med kosten på de rigtige og mest gyldne tidspunker.

Ris og pasta er stadig ude af billedet, men er blevet erstattet af søde kartofler. også kaldet Yams også spiser jeg masser af frugt!. Der er dog også masser af plads til kage og andet mad med højt glykæmisk indeks. (Jo højere madens GL-indeks er, jo hurtigere kommer maden ud i systemet. Men samtidige kræver det meget af kroppen, at skaffe sig af med alle de affaldstoffer som fx. stivelse, som der generelt er i høj GL indeks mad. Hvilket igen har en negativ effekt)
Der findes dog mad med højt GL-indeks som Frugt og kartofler som er gode. Da de har et lavt stivelses indhold i forhold til hvad deres GL-indeks er.



Hvad gør jeg så?
Jeg har fundet en god mad rytme som er følgende:

Morgenmad =
- Æg med frugt eller med grønsager eller andet kød
- Skyr med frugt eller nødder/rosiner

Middag =
- Aftensmad left overs"
- Tun/Markral/Kylling/eller bare andet kød med tilhørende grønsager (kun fantasien sætter grænser)!
- Omelet
- Stenalder brød med pålæg

Aftensmad =
- Kød og grønsager

De dage hvor der kan findes hårde trænings-pas på programmet. Der tilsætter jeg noget mere frugt i løbet af dagen, også køre jeg med helt slag frit mad valg, 1½ inden, under træningen og 30 min efter træning. Her spiser jeg lige hvad jeg har lyst til, dog uden at overspise. Også holder jeg mig stadig fra: Hvidt brød/ris/pasta, og her spiser jeg så istedet yams eller rugbrød/havregrød
Fx.
- Bagerstop/energigels/bars under træning
- Sweet potatoes (yams)  som tilbehør til aftensmad lige efter træningen. Eller en nutella mad osv.
- Havregrød lavet på vand med kanel og 1 banan til inden træning i fx. weekenderne.

Jeg synes det har virket urtrolig godt efter hensigtet. Jeg føler mig flyvende og føler mig mæt hele dagen igennem, også har jeg aldrig været mere trimmet end jeg er nu.

Jeg kan oplyse at maden hurtigt kommer til at betyde mere for en. Man kommer hurtigt til at sætte pris på de små måltider, hvor man giver sig selv lov til at "snyde"

Find inspiration her: http://paleo-kost.dk/start-her/10-paleo-guidelines/







Ingen kommentarer:

Send en kommentar