torsdag den 5. marts 2015

Sæson forberedelsen er skudt igang !

Sæsonen nærmere sig og mængden bliver mere intensiveret 
Jeg har i den seneste tid bøvlet lidt med nogle knæ problemer, noget der ikke som sådan har påvirket min form. Jeg har blot fået et par ekstra dage til at få kroppen 100% udhvilet og gjort klar. Mod den kommende måneds trænings forberedelse frem mod sæsonstarten.

Trænings-lejre Go or NoGo ? 
I år har jeg ikke haft samme muligheder som sidste år, for at komme afsted på træningslejr. Jeg var jo så priviligeret at gå på VIES (vejle idræts efterskole), hvor vi fik en uges hård træning på Mallorca i starten af Marts.
Udeblivelsen fra de lidt varmere timer i sadlen, i selskab med bjergene og den skønne natur smitter trosalt også af på, hvad der er muligt at køre ind af timer på landevejen i Marts.

Målet er klat! 
Intensiteten er derfor i højsædet, efter at have haft gode timer i sadlen hen over Januar/Februar. Den store fokus på grundtræning og SS (sweet spot) træning. Har givet mig en solid udholdenhed, som jeg får brug for i Junior klassen, hvor km pr. løb er skruet en del op.

Fra z3 til z4 til z5 også lige z6 med også ! :-) 
FTP fokuserede intervaller er 1. prioriteten over de næste 2-4 uger. Her skal der altså bankens en del syregrænse træning ind på kontoen. Jeg har planer om at slutte på en intervallængde omkring 20-30 min af 2-3 gentagelser direkte på syregrænsen (FTP watt) Der med ikke sagt at jeg slet ikke køre Vo2max træning, for det bliver der også plads til. Den slags intervaller kører jeg på forskellige måder.

Fx: Alle nedestående interval eksempler er hårdt fysisk og mentale intervaller, der som oftes køres separat over forskellige dage.
nr. 1  = 3-5 min Vo2max watt, med længere varigt pause imellem.
nr . 2 = 3-5 min med kort pause imellem
nr. 3 = 30/30 eller 40/20 (100% af vo2max test / 50-60% af FTP )
nr. 4 = 30/30 eller 20/40 all out med / 30 sek helt let kørsel
nr. 5 =  1-2 min med 5-6 min imellem
nr. 6 = 10-20 sek spurt med 5-8 min pause

Husk på at hvad der virker for nogle, virker måske ikke for alle. Lyt til kroppen og kroppen vil give dig en del flere watt at råde over ;-) :P

ses der ude

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar