onsdag den 25. marts 2015

Løbsforventning til de to tyske løb (Ascheffel og Notrof)

Lørdag 28. marts - Ascheffel



Sæson debuten er nu så nær, at hårde trænings pas ikke rigtigt kommer til fordel. Lige nu handler det om friske ben, energi depoter der er fyldte, også overskud på søvn kontoen. Jeg vil dog ikke ud fra disse 2 løb konkludere, hvordan jeg kommer til at lægge i det kommende danske løb. Fra sidste års erfaring er løbene meget hektiske, lidt for smalle veje om lørdagen og alt for meget testosteron i blodet. Der går lidt ”køer der skal på græs” i den :D Folk er lidt for nervøse og bruger for meget tid med at have fingrene på bremserne.


Da det for mange danskere også er første løb, bliver løbene oftest kørt meget hårdt og aggressivt fra start. En tidlig ankomst ved startstregen vil derfor være et most! Især da vi starter i bunden af rutens hårdeste stigning. Stigningen bliver samtidig brugt som opløbsstrækning, dog har målstregen de forgående år lagt tættere på bunden end toppen, hvilket giver ryttere med sprinter ambitioner de største chancer for succes.  
Ved at være en del af et hold høre derfor også nogle forpligtelser. Det er nok ikke noget, der er vægtet så højt i et løb som dette. Det gælder mere om at komme ud og teste benene og holdet i aktion, end som sådan at få et godt resultat. Det vil bare være en ekstra bonus. Derfor er mine regne ambitioner hellere ikke tårnhøje. Jeg glæder mig blot til at se niveauet an. Kan man nu følge med, det er jo trosalt et stort skrift op.
Løbet passer mig meget godt, så snart man lige er over den første bakke. Det er et mega syre helvede de første 2 min. Da man kommer direkte ud på bakken fra en sidegade, hvor man har stået og små frosset i 20 min. Så løbets begyndelse bliver for de ryttere der har en evne til at starte fra nul til hundred. Eller det man kan kalde at ”koldstarte” Det er ikke noget jeg tidligere har været utrolig god til. Mit indtryk er dog, at det ikke er noget der afgøre løbet, måske giver det lidt bedre muligheder for et tidligt udbrud, at kunne etablere sig. Det er ikke noget jeg tror sker, da alle gerne vil ”derudaf” og komme i gang med en god sæson. Alle er oppe på mærkerne og der gives ikke ved dørene. Også skal det siges at bakken ikke er mere end 300-400m lang.
Opløbet er lidt kringlet, noget som går igen, hele ruten igennem. 1 svært sving kort før mål gør positionskampen til spurten til en hektisk og lang affære.
Jeg vil prøve at nå svinget som nogle af de første (10-12 styks) også ellers bare prøve at se hvor min spurt bringer mig.   
Løbsarrangørende har i år lavet en begrænsning af tilmeldinger. Det skulle gerne sætte en lille dæmper på alle de unødvendige styrt. Også er det lidt nemmere at komme frem.

Søndag 29. marts – Notorf


Om søndagen går vi sommertid i møde. Det har dog ikke altid betydet sommervejr, men luften i Notorf plejer at være frisk og solen skulle gerne komme frem igen i år, som den gjorde det sidste år. Jeg håber selv på et samlet løb, hvilket det med stor sandsynlighed bliver, da ruten er pandekageflad. Rutens udfordringer består primært af et par tekniske aspekter med 2 skarpe sving inden for den sidste km, og en lille bakke ved overkørsel af en motorvejsbro. Det er dog ikke noget der burde volde problemer og jeg satser på en samlet spurt til sidst.
Jeg skulle gerne fra dagen forinden have tjekket benene an, og set hvor langt min form på nuværende tidspunkt rækker. Det burde være relativt nemt at side med, især hvis man er god til at holde sig fremme og ”pakke” sig. Med det mener jeg at køre økonomisk klogt, uden at skulle ud og lave de helt store forceringer eller bruge kræfter på at lukke huller som evt. kunne opstå undervejs.
Selvom løbet er tysk er det længe imellem, at der er en tysk rytter, øverst på skamlen når løbet er slut. Løbene er nemlig stærkt dominerede af danskere. Så jeg skyder på at det bliver en dansker der løber af med sejren, også er det jo oplagt at det er en fra HCK Hammel. ;-)
Jeg glæder mig blot til, at kommer ud og få kørt lidt konkurrence igen. Man er jo trosalt ivrig konkurrence menneske. Jeg tro godt jeg kan skrive under på, at jeg ikke er den eneste med ”kriblen” i benene efter at få kørt noget godt cykelløb igen, efter en meget lang vinterpause J
Jeg smider en update, på hvordan weekenden forløber sig i starten af næse uge.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar