tirsdag den 31. marts 2015

Løbs resume / beretning fra det tyske

U19 - debuten (hinden) er nu brudt, og tiden er inde til at kigge tilbage på årets sæsonstart.  

Ascheffel - 4 omgange, 66 km 
- Et nyt og meget tolerant felt men samme antal km (næsten) og rute som sidste sæson. 

Jeg havde på mange måder prøvet at dæmpe mine egne forventninger til min debut i Junior klassen. For som mange ved, så er Junior klassen (u19) noget af et skridt fra u17. Både taktisk, længde og hårdhedsmæssigt. 

Vi startede som beskrevet i min løbsforventning, løbet med at køre direkte ud på rutens eneste rigtige stigning. Det syre helvede som jeg havde snakket om udeblev dog, tempoet var fornuftigt uden dog at være voldsomt højt. Vi startede dog som altid med en masse hug, men ikke noget seriøst. Flere rytter kom væk og vi (HCK red.) se link her. Formåede at køre med i alt hvad der var muligt. 

Via en god hold præstation formåede, vi da feltet kørte ud på anden omgang, at få Jeppe Pallesen med i det, der skulle blive det afgørende udbrud. 10 rytter kom afsted lige efter bakken (ved mål) heribland HCK's Jeppe Pallesen, samt tre ryttere fra Bravida-Georg Berg og to fra Mascot Workwear-Campus Vejle. 

Udbryder gruppen (foto af HCK) 


Min egen rolle i løbet var begrænset. Jeg synes selv, at jeg i de første 1½ omg. brugte for meget tid med at kigge på rygnr. blandt de bagerste ryttere af feltet. Jeg følte dog på ingen måde kriser undervejs, og havde fint overskud hele vejen igennem. Jeg manglede bare lige at få opfrisket feltets ubarmhjertige positions kamp. Det skal dog lige nævnes at feltet begge dage var utrolig tolerante, med få styrt. Jeg tror faktisk vi var så heldige ikke at have nogle om lørdagen. 

Da løbet ikke var mere end små 66 km, burde jeg nok have brændt lidt flere kræfter af i starten. Men tempoet og andre nye faktorer skulle lige under huden. 

I feltet blev tempoet holdt jævnt uden større udsving. Et svensk hold, prøvede som de eneste rigtigt at køre udbrudet ind, men uden held. Mikkel Fenneberg, Sebastian Rasmussen og Mikkel Dreyer, var super gode til at køre med ialt der lignede at kunne køre op til de 10 rytter i front.

På sidste omg. stak Rasmus Byriel Iversen fra Bravida-Gerog Berg fra udbrydergruppen, og kom alene til mål som en suveræn vinder, med et forspring ned til de resterende fra udbrudet på 1 min. 

Spurten der aldrig rigtig kom i gang
De øvrige i gruppen kom i mål samlet, og spurten skulle altså afgøre hvem der skulle ende på skamlen sammen med Byriel. Deres spurt blev desværre lidt kaotisk, da arrangørerne begik en kæmpe brøler, ved at sætte H50 feltets start i gang, netop som udbryderne indledte deres spurt. De måtte derfor afbryde spurten med godt 50-75m igen, og trille i røven på H50 ind over stregen. Det var derfor ikke til at sige hvem der blev 2-10 og det lignede tilfældighedernes spil. 

Arrangørende noterede Jeppe for en 8. plads efter en rigtig god indsats.

Som nyt hold, synes jeg HCK´s gjorde et flot stykke arbejde, hvor der blev kørt som en samlet enhed, med Jeppe som markerede sig i udbruddet.

Nortorf - 8 omgange, 80 km. 
- Et løb der fra start til slut blev afholdt i "danskervejr" også kaldet regnvejr! 

En tidlig start hjulpet på vej fra sommertiden betød en tidlig sengetid. Det gav os en alarm indstilling på 05.55, hvilket rent teknisk pga. sommertiden svarede til 04:55 (av det var tidligt) 

Morgenmaden blev indtaget og for mit vedkommende, blev de tidlige morgentimer rystet af med en stærk sort kop kaffe. (arhhhh,,,)

Vi nåede startstregen først sammen med Bravida. Det gav os en god start helt i front. Motorvejsbroen 1 km efter start udgjorde dog ingen problemer. En MEGET flad etape med mange lige strækninger, gjorde at feltet automatisk havde en fordel, og det lignede at det hele skulle blive afgjort til sidst i en masse spurt. Mange prøvede dog stadig undervejs at komme væk. 

Det samme gjorde Andres Kallestrup fra HCK. Han satte gang i et overraskende ryk, han brugte cykelstien som afsæt til at køre væk fra feltet ved slutningen af 1. omg. Dsv. blev han kort efter ramt af en defekt, da der sprang en eger i Andrea´s forhjul. På trods af et 15 sek forspring ved målstregen var feltet over alle bjerge (flade veje ;-)) inden han havde fået et nyt hjul. 

Igen var HCK altså med helt med fremme og vi formåede at køre 1-2 ryttere med hver gang der var en gruppe over 3 der kørte væk. 

Foto stillet til rådighed af Hammel CK


Desværre måtte Jeppe Pallesen en tur i asfalten, da feltet kørte ud på 5. omgang. Han røg i barrieren under pladskampen ved en indsnævring af ruten. Det kostede en forslået hånd og nogle skrammer i ansigtet - og nok en lille træningspause de næste par dage.

Vejret GAV nye "boller på suppen" 

Om det var regnen eller et udbrud med størstedelen af feltets hold repræsenterede, det ved jeg ikke, men et udbrud blev i hvertifald dannet. Et ganske lovende et af slagsen. Så lovende at det blev det afgørende udbrud, som i sidste ende trak det længste strå!

Vi fra HCK havde 2 rytter (Mikkel Dreyer og Mikkel Fennberg) med i det 13 mands store udbrud. Jeg synes selv jeg havde gode ben og havde ingen problemer med at side med. Jeg fik mere vind på snuden end dagen før, og var med til at holde feltet samlet efter at udbrudet var kørt. 

Især Tema Campus brugte kræfter på at sætte et højt tempo i feltet, jeg kan dog ikke afgøre om det var for at få flere ryttere med i det ellers godt repræsenterede udbrud (fra deres side af, tror de havde 2 ryttere med til sidst) eller om det var et forsøg på at køre Team sky taktik. Ved at køre et sådan højt tempo at folk simpelthen tabte lysten til ryk. 
Jeg kan dog blot konkludere at intet rigtigt virkede. Efter 1 omgang med rulleskift i front røg fissen lidt af ballonen. Man kunne godt mærke at stort set alle i feltet egentlige bare ventede på at kunne komme i bad og få tørt tøj på igen. 

Situationen foran holdt sig uændret - en enkelt udbryder tabte dog luften og faldt tilbage til feltet. Og ligesom i gårsdagens løb havde Bravida-Georg Berg flere ryttere med i udbruddet, og kunne spille dem ud én efter én.

Kort før mål lykkedes det Rasmus Byriel Iversen at rykke fri og nå alene til mål - dog med en noget mindre margen end i går.
Desværre klokkede løbsledelsen lidt i det med resultatet, men efter lidt diskussion og en grundig granskning af målfoto kunne vi konstatere, at Mikkel Dreyer havde formået at spurte sig ind på en flot 4. plads. Han blev dermed bedste mand fra Hammel. 

Mikkel Fenneberg måtte strække gevær efter en del forsøg på at komme væk fra udbryderne de sidste par km. Han blev nr. 10 

Kampen om 2. pladsen (foto af HCK) 


Alt i alt en rigtige flotte holdindpræstationer begge dage - vi får markeret os, får vist at den gode holdånd betaler sig, og at vi er et hold, der skal regnes med i denne sæson.

Jeg er selv meget tilfreds med min debut i Junior klassen, og glæder mig til at få kørt endnu flere løb. Næste cykelløb bliver kørt i Belgien lørdag d. 4 april.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar