tirsdag den 4. august 2015

Rander Bike Week løbsberetning

Dette er 1. løbsberetning ud af 2 fra Gadeløbet og Kongeeatpen. (torsdag og fredag d. 30 + 31 Juli ) 

Jeg var lettere udsikker omkring min form til indgangen af Randers Bike Week i Torsdags. Det har jeg så fundet ud af, men mere om det senere....

 Optakten var på plads og tingene spillede mentalt da jeg stod klar og trimmet ved startstregen til gadeløbet i Hadsten.. 

1. etape Randers Bike Week – Gadeløb i Hadsten 

 Det positive mindset blev hurtigt kørt midt over af smerte og syrebad fra første meter af.. Løbet blev kørt hårdt og mine ben var ved at falde af hver gang vi ramte rutens bakketop. Med under en km rundt var det ikke lang tid nok til at få min bakkende puls og tilstoppede ben (ad mælkesyre) på plads og derfor gik der hellere ikke lang tid før jeg eksploderede- Jeg må altså bare erkende at bjergben og opbygningen af en bund solid base ikke er nok til et eksplosivt gadeløb som det i Hadsten. Min vo2 og eksplosivitet halter og det skyldes helt enkelt for kort tid med træning inden opstart. Tålmodighed skal derfor til.


 Det hele endte med en spurt, her var der desværre en DCR rytter som var hurtigere på stregen end Sebastian (bedst placeret mand fra HCK)

Top 10 (Resultatliste fra 1. etape)


4 mand i top 10  var absolut en godkendt start og godt udgangspunkt på dette 4 dages etapeløb.


2. etape Randers Bike Week – Kongeetape
 2000 hdm skulle besejres på en meget kuperet rute. Med kun 31 mand til start var der lagt op til nogle lange 125 km fordelt i små splittet felter.

Jeg var så privilegeret at kunne overnatte hjemme ved holdets-mand Sebastian Baldtzar som bor lidt ude for Hammel. Vi var ankommet i god tid inden starten og havde påbegyndt en god lang opvarmning, da jeg ud af det blå punktere et godt stykke væk fra startområdet (ca. 1.5-2 km) Jeg køre med lukket ringe (uden dæk og slange) og burde egentlig godt kunne have rullet "hjem" elle op til service bilen på den flade ring, men ringen lagde sig skævt og kig ind og bremsede alt fremdrift på rammen, så jeg var overladt på gåben.
vi
Sebastian bevidste hvorfor han er holdets gut. Med en kæmpe-mæssig kraft udførelse, alla noget der kunne have lignet et 5 min all out interval op over en stejl bakke og hen over en en fodboldbane frelste han mig ved at hente et nyt baghjul ;-)

SÅ kom ikke her og sig vi ikke fik sved på panden, eller Seb ikke gjorde.. jeg var sku meget rolig og traskede stilfærdigt i vejkanten :P

Selve løbet: 
Stængerne var altså klar og tempoet blev med det samme sat i vejret, og efter 800m kommer vi så egentlig også afsted med 3 mand fra HCK (i det første og afgørende udbrud) 10-11 mand får hul lige inden vi rammer et skarpt 90 graders sving og skal op over rutens første skarpe opkørsel. Jeg må sande at formen igen ikke er helt i top og slipper gruppen kort før toppen. Et par stykker ryger af og nogle kommer op. Det hele ender med at der køre 9 mand væ,k hvor i blandt Sebastian og Asbjørn fra HCK sidder, kort efter indleder Jeppe (HCK) alene jagten op til udbryderne, og når op.

Da vi rammer rutens 2. hårde stigning er jeg tilbage i feltet og med skrattende lunger, prøver jeg at sætte tempo fra bunden, for så at kunne skyde Mikkel Dreyer af sted. Dette lykkeds men ventetiden siden den store gruppe fik hul var for lang og hullet var derfor ikke til at lukke. Dreyer ender derfor sammen med en rytter fra Campus på mellemhånd, men formår at holde sig foran gruppen jeg sidder i med løbets førende rytter (rytteren der vandt gadeløbet i Hadsten om Torsdagen)

I front gruppen køre en rytter fra Herning (Søren Siggaard) væk, Sebastian indtager forfølgelsen sammen med Andreas Kron (Ballerup) og Anders Ællingsøe (Herning) imens måtte Asbjørn (efter at have vundet den første bjergspurt) og Jeppe (sygdom) kapitulere og udgå.

Med Søren i front tog Anders ikke del i førings-arbejdet (læs:da de er hold kammerater) og han køre væk med ekstra friske ben med 2 km til mål, på rutens hårdeste bakke. Sebastian rykker efter men efter 1½ omg. med hårdt forfølgelsesløb inden, formår han ikke at lukke Herning manden. Istedet køre Andreas Kron fra Ballerup forbi på de sidste meter og slår et lille hul. Overall ender Sebastian på en fornem delt 2. plads sammen med Anders Ællingsøe da Andreas Kron tabte nogle kostbare sekunder i gadeløbet dagen før.

Resultatet blev: 

Mange hdm og mange km med få ryttere til start var med til at dele cykelløbet op med store tidsforskelle. 





Jeg kommer ind med det der kunne betegnes som feltet sammen med torsdagens vinder på en 17. plads.


Konklusion halvejs i Rander Bike Week
Jeg følte undervejs bedre ben, og kunne tydligt mærke overskuddet i forhold til de øvrige konkurrenter, når vi kom ud på den sidste time, hvilket skyldes min gode base træning. Derimod halter jeg gevaldigt den første time, hvor løbet blev afgjordt med mange kraftfulde ryk..

Med Sebastian på en delt 2 plads var der glæde i Hammel lejren da vi gik ind til sidste halvdel af etapeløbet. Mere om det i et andet indlæg ...

PS: Næste udfordring bliver Agerskov gadeløb - Det uofficielle VM i gadeløb ;-) Jeg kommer op med en kort optakt inden løbet starter i aften (04/08 kl. 20.00) 













 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar