torsdag den 3. marts 2016

Løbsberetning fra Kuurne-Brussel-Kuurne Juniors 2016 (28. februar)

2016 sæsonen er blevet skud igang med UCI løbet Kuurne-Brussel-Kuurne 
 - Det skete nede i Belgien i fredags (d. 28 feb) at min største start til dato kl. 12.05 blev igangsat 

Kl. 03:30: Der var tidlig afgang fra Danmark, og en lang transfer skulle først gennemføres inden ankomsten.

Med kørsel om natten var graderne under frysepunktet, ved første stop var cyklerne derfor godt tilfrosset af is. foto: Mogens Lindstrøm

Kl.14.40 ankom vi til Belgien på Hotel Kennedy lige tids nok til eftermiddagskaffen .. World Tour holdet: Etixx-Quickstep havde meldt deres ankomst, og holdets soigneurs var fuld gang med at gøre klar til, at rytterne ville ankomme efter de havde kørt Omloop Het Nieuwsblad 2016 færdig. 

foto: Mogens Lindstrøm


Hotellet var derfor kvalitetstemplet fra top til tå.. ingen indvendinger der :D Buffetten var i hvert fald, for hver en smag. Der var masser af muligheder for at carb loade inden løbet. 

Recon: 

Kl. 17.00: Inden aftensmaden var klar, kunne vi lige nå en hurtig recon runde forbi løbets skrappeste og nok også mest afgørende stigninger. Det blev til små 30 km i det nye tøj fra ALE´med 2x 5 min aktiveringsintervaller bl.a. på brosstens stigningen Oude Kwaremont. 
- En herlig tur :D
foto: Mogens Lindstrøm

Kl. 21.00: Efter aftensmaden og en kort snak med Tom Boonen og Tony i elevatoren blev der afholdt taktik møde - Også var det ellers på hovedet i seng.... med tanker på et hårdt løb i dagen efter.

Kl. 22.00: Senge tid

Kl. 07.40: Godmorgen - En hurtig sidste omgang pakning og tjek af tøjet inden morgenmaden

Kl. 08.00: Æg, havegryn med müsli, 3 kopper kaffe, frugtsalat og brød med pålæg senere... puhhaaa = proppet

Kl. 08.45: Afgang fra hotellet ud til indskrivning / løbsstarten

Kl. 09.15: Ankomst ude i startområdet, der blev fyldt godt med vand og lidt sncaks (hjemmebragte energibars) på og et par toiletbesøg var derfor nødvendige.

Kl. 11.20: Samlede indskrivning og team præsentation

 Ved indskrivningen var der team præsentation foto: Mogens Lindstrøm


Kl. 11.40: Der blev stillet til start, og foretaget gear kontrol (Junior kører med en maksimal gearing der hedder 52t/14t - som man så ikke må overskride) 

Kl. 11.55: Profferne kommer sussene forbi, afsted den går ud på ruten med masterstart

Kl12.05: Vi (Juniorerne) = 163 mand blev sendt afsted - Knæk og Bræk (dig) aka kør til du dør :P 

De første 5 km blev kørt som masterstart (bag en bil som bestemte tempoet) = FULL GAS. Løbet er kendetegnet ved små kringlet tekniske vej og passage op over små skrappe stigninger omkring 1-3 km. Det resulterede så også i en hel del styrt, uheldigvis blev teamet rytter Valdemar Kure voldsomt påkørt bagfra efter en hård nød-opbremsning for at undgå faldende ryttere foran. Det gav en del knubs til ham, og han måtte noget uvillig lade sig udgå efter ordre fra holdets ledelse. Som altid fortsatte løbets ubarmhjertige gang, og første stigning blev passeret i et jævnt dræbende tempo. Det konstante høje tempo gjorde at udskillelsen skete bagfra - dog med nogle små udbrudsforsøg undervejs.

Skarp positionskamp på stor klinge: 

Benene var gode, og albuerne var frisk sleben frem mod en positionskamp ind mod Oude Kwaremont. Med 1.2 km til stigningen startede drejede vi ind på smalle veje her var jeg helt med fremme blandt de 10 forreste.. og jeg var virkelig mentalt ovenpå og klar til at indtage løbets afgørende udfordring. Med 200m til stigning var jeg placeret som nr. 30-40, hvilket siger lidt om hvilken positions-kamp der herskede.

Efter teamets recon dagen forinden stod det klart at der skulle skiftes ned på lille klinge inden brostenene begyndte, ellers var risikoen for at tabe kæden relativ høj - hvilket mange også måtte erfare undervejs op. Jeg kæmpede en kamp med at kører mig frem, halvejs oppe fladere stigningen ud, og jeg benytter 20m med cykelsti til at smide den op på den stor klinge igen og lukke et lille hul op til hvor en gruppering er ved at danne en frontgruppe. Et godt og fornuftigt træk i kampens hede, men med stigningsprocenter der igen tager til mod toppen gik min kadence fra 80 til 40 på kort tid == max pain.. ganske enkelt jeg turde ikke skifte ned igen på lille klinge (hvilket nok også var den rigtige beslutning). Der blev rokket og munket de sidste par meter til toppen, hvilket resulterede i at jeg lige nøjagtig fik røven med over i forreste gruppe.




Pavé stykket blev det afgørende aspekt: 
Den efterfølgende nedkørsel samlede nogle opståede grupperinger. Kæden blev holdt stram og gearet trådt ud, og da vi 5 km senere kørte ind på løbets flade 3 km lange Pavé stykke var det igen med albuerne fremme for at komme godt ind. I bagklogskabets lys var jeg  her ikke sulten nok for komme godt ind på brostenene, hvilket nok også var et resultat af en høj puls og ømme stænger. Jeg kommer derfor til at lægge for langt tilbage. Et styrt i venstre side efter 500m ender derfor med at blokere for min bane, og jeg mister hurtigt små 10 meter (hvilket virker latterligt enkelt at skulle lukke, men i praksis utrolig svært) Jeg kæmper, men på den anden side af brostenene er jeg 30 sekunder efter og bliver nogle km senere opslugt af det der må betegnes som en forfølger gruppe på 20 mand (heriblandt sidder Frederik Irgens fra holdet)

Vi begynder at kører med rundt for lige at få overblik over hvem der sidder med. Holdets 2 andre ryttere blev sat tilbage af styrt undervejs og havde svært ved at nå toppen af Kwaremont i en ordenligt position.

Rundstrækning og de sidste par km: 
Løbene kommer der ryttere op igen bag fra og en sammensmeltning sker bagfra med 20 km til mål. Vi sidder nu i det der må betegnes som feltet. Foran er løbet kørt. Den gruppe jeg faldt fra er blevet splittet i mindre grupperinger. Disse ryttere endte med at komme dryssende ind over målstregen med små tidsforskelle.

Inde på de sidste 10 km begynder folk at finde rykkende frem. Små udbrudsforsøg bliver hele tiden dannet og halet ind igen. Jeg og Frederik er klart blandt de stærkeste der sidder med fremme og vi er begge meget aktive. Med 5 km til mål kører Frederik igen væk, og sammen med en håndfuld andre ryttere får de hul. Mange prøver at komme op til Frederik gruppe, jeg kører nok med 6-7 gange, før jeg sammen med 2 andre kommer afgørende væk i sidevinden kort før mål.

Jeg fører egentlig bare i bund for feltet jagter tydeligt bag fra, og med 1 km til målstregen vil der ikke være mere at skyde med hvis de får kontakt med os igen. Med 700m igen bliver det sidste sving rundet, og jeg kommer ind på hjul lige tidsnok til at få luft til spurten - Fra 2. position kan jeg derfor med 200m TO GO åbne spurten, og fører vores lille trio først over målstregen små 6 sekunder efter Frederiks gruppe og 10 foran feltet.

Find hele min oplevelse i data her: Ungdom på cykels strava profil

Konklusion: En erfaring rigere i et meget hårdt besat felt, med de bedste fra min årgang.
Det var for mit vedkommende første UCI start nogensinde, og bare løbet i sig selv var en kæmpe oplevelse. Jeg synes det fungerede rigtig godt for mig på dagen, og jeg havde det fint med at kæmpe om pladserne med albuerne først. Grejet fungerede til perfektion takker være god service fra teamets hjælpere der var med på turen.
Med 93 udgående er det at komme igennem et sådant løb uden nogen former for uheld en præstation i sig selv. Det blev til en plads som nr. 33, det er godkendt taget feltets størrelse og niveau i betragtning
- Et hårdt og taktisk løb senere har givet et hak op både mentalt og på formen. Det har giver mig endnu mere selvtillid i min kørestil, hvilket er med til at sætte barrieren højt frem mod den danske sæsonstart i slutningen af Marts.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar