mandag den 29. september 2014

Fest og usund mad forude - Referat af Tønder og Bov

Årets sidste løb er færdige og sæsonen er slut. Det betyder en masser bajer, og endnu mere fast food.

Tønder:


 Allerede inden starten kunne man godt fornemme, at det hele vil blive afgjort ude i sidevinden på diget, og det gjorde det også. Vi skulle 3 gange ud forbi diget og den voldsomme vind. En enkelt omgang var nok til at sprænge det hele i stykker. Jeg kom ikke ordenligt ind på diget, og sad for langt nede. 10 mand kom væk. Der i blandt sidste weekends vinder fra Silkeborg. Bag ved blev der dannede en 11 mand gruppe inklusiv mig selv. Tempoet var rigtig højt, og snittet var på de første 1½ omgang 43,5. Enighed og hårdt arbejde gjorde at vi hentede front gruppen i medvindstykket ca. lidt over halvvejs ude på 2 omgang. Derefter fik gennemsnitsfarten sig ellers et ordenligt hak ned af. Vi rullede godt og vel i 20 km med enkelte ryk. Vi vidste alle, at der ikke ville komme en gruppe bag fra af den simple grund, at der ikke var nogen. Et Brostensstykke ca. 3 km før mål havde ikke haft nogle betydning de forgående omgange. En udlands rytter fra Holland eller Tyskland (ikke helt sikker) rykkede lige før det ca. 600 m lange brostensstykke, Adam Toftemark rykkede efter og jeg gik ind på hjul. Da vi kom ud på den anden side, havde vi fået en hul, og jeg prøvede at gå forbi, for at holde gang i tempoet, men vi blev hurtig lukket ned bag fra. Det hele skulle derefter afgøres i en massespurt. Lige efter den sidste forhindring (en rundkørsel) 1 km før mål, var opløbet egentlig helt lige, en del sidevind gjorde dog det lidt svære at vide hvornår man skulle åbne spurten. Det hjalp Marcus Olsen fra Hedehusene Fløng ck os alle med, da han udnyttede lidt tøven i feltet og rykkede med ca. 800 m til mål. Mads Lundh fra Hillerød gik efter og hele feltet trak sig mod højre, det udnyttede jeg, da jeg ellers var glemt lidt inde i venstre side (Pga. den voldsomme vind fra Vest) Jeg åbnede spurten og kom hurtigt ind på hjul af Mads, jeg kiggede hurtigt op og kunne se stregen (dog synes min ben, at der var alt for langt der hen) så jeg satte mig ned, jeg kunne dog mærke at feltet kom med høj fart bag fra, så jeg prøvede at accelerer lidt de sidste meter, men ikke tids nok og jeg mistede min 3. plads, med få cm.

Håber i kan se de 3 videoer jeg har sat ind :-) 
Se de fleste løbs opløb og spurter i u17 fra 2014 sæsonen her: https://www.youtube.com/watch?v=BG1qD2Jna1A&list=PLiSimYKBlDAhRC_PnnRLMHT7hM_F3rBB6

Bov:
I modsætning fra dagen før i Tønder med en masse åbne stykker med en del vind, blev Bov kørt i stille vejr med lukkede stykker (krat og skov) Det var derfor nemt at side med i et felt der ellers havde fart på. Gennemsnitsfarten var høj pga. de lange lige veje og gearet blev nemt trådt ud. Løbet som heldhed var rimelig kedelig, og jeg rykkede kun 1 enkelt gang, da feltet var rimelig opsat på at ingen skulle væk. Det kom Karl Klinge (Middelfart) og Andreas Føhns (Herning) dog, feltet gik fuldstændigt i stå og ingen ville tage ansvar. Derfor blev der kæmpede om 3. pladsen. Ikke for at skyde med skarpt men der var et udlands hold der gæstede Bov (WSV Emmen) de kørte som en flok ryttere der bare havde til opgave at lave så meget kaos i feltet som overhovedet muligt. Det resulterede dog også i en del små ”slogskampe” dog intet alvorligt. 

Ca. 10 km før mål køre vi igennem en lille by, som er rutens eneste ”tekniske” del. Efter det sidste sving opstår der nogle hårde opbremsninger i venstre side af feltet, og som jeg ser det røg der en del ryttere ned. Lidt efter opstår der endnu et styrt da en oprykker fra Djurs (tro jeg nok)´s forhjul eksplodere og det gøre at han ikke kan styre cyklen, så Jorn (Horsens) køre op bag i ham og styrter. Feltet tog ingen notits og der var derefter lidt ”stilhed før stormen” Et skarpt sving 150m før mål gjorde at spurten blev kørt til svinget, en del ryttere valgte at tage vejen ud i græsset for at komme frem, da vi var låg tæt pakket sammen.
Jeg kunne dog ikke lige se mig selv satse hele butikken for at komme først rundt i svinget, så jeg tog den med ro og fik taget den sikre vej rundt og kom ind på en beskeden 14. plads.

Alt i Alt en fin afslutning på en ellers lidt mærkelig sæson, der både har budt på opture og nedture. Med en brækkede arm i Maj/Juni blev for-sæsonen ikke rigtig til så meget. Så jeg er glad for at jeg formåede at komme tilbage efter sommerferien. Er selv tilfreds med resultatet, og ser egentlig bare frem til at få slappet lidt af inden vintertræning som kommer til at foregå i Kolding og omegn. 
 
Den opmærksomme læser, vil se at de officielle tider ikke passer i forhold til videoen. Har klippet i dem for at kunne oplader (størrelsen) 












Ingen kommentarer:

Send en kommentar