tirsdag den 18. november 2014

Early Bird - Fedtforbrænding


Early Bird
Jeg har siden sidste mandag prøvet kræfter med et nyt begreb kaldet fedt forbrænding, eller i en mere sportslig belysning også kaldet "udholdenhedtræning". Konceptet går ud på at køre på tom mave, så man køre rent på fedt reserven. Det virker bedst tidligt om morgnen efter at have været i hvile. (Minimum skal man som hovedregel, ikke have spist indenfor 12 timer), så det er oplagt at gøre det i weekenden lige efter man er stået op.

 Jeg ved fra min Kusine Malene som dyrker Triathlon, at det også er meget kendt blandt triatleter, at træne denne form for fedtforbrænding. Da det er på samme måde kroppen skal kunne arbejde efter 7-8 timers race pace, i fx. en Ironman.

For cykelryttere virker det lidt på samme måde, dog med forbehold at vores cykelløb slet ikke kommer op i det timeantal. For mit vedkommende bliver næste sæsons længste løb ikke over 4 timer. Men det gør en bedre i stand til at forbrænde fedt. Hvilket også har en effekt hvis man vil tabe sig.




Jeg er blevet introduceret for konceptet af et par ryttere fra Kolding, som begge har gjort det 1-3 gange i ugen i 1½ måned . For dem, er de kommet over det stadige jeg lige pt. befinder mig i, nemlig grænsen hvor man rimelig hurtig går kold. Jeg kan allerede nu afsløre, at det ikke kan anbefales at starte ud med det på en 3 timers fælles træning. Det er noget kroppen skal have lov til at vende sig til. Jeg starter med at gøre det på 1½-2 timers trænings ture.


Linket til Malene´s blog: http://klobarepaa.dk/

Der vil senere i denne uge kommer en opdatering på mit Cross projekt, som jeg, hvis du ikke har set det, før har skrevet om. ;-)












Ingen kommentarer:

Send en kommentar