torsdag den 9. april 2015

Forventning til åbningen af den danske løbssæson (Hjørring + Aalborg)

Hjørring (Lørdag d. 11 April) 

5 Omgange: 187 hm, 21.5 km 
Ialt: 107 km, 935 hm 

Tag et kig forbi AOC og læs hvad Jeppe Tolbøll fra Haderslev CK forventer af weekendens 2 cykelløb (http://altomcykling.dk/licensoptakt-til-hjorring-og-aalborg-lobene/) 

Den danske start 
Så er vi ved at være der! Den længe ventede danske sæson debut. Efter Tyskland og Belgien burde formen være iorden frem mod weekendens udskejelser. 

Regn, blæst og kulde
Sæsonen i danske har de forgående år været præget af regn og kolde temperature. 
Iår melder dmi og yr.no 10-15 grader med stille vejr. Lidt regn kan forkomme, men mon ikke vi bliver foruden. 

Jeg har kørt i Hjørring 2 gange og ruten er i år den samme. En let kuperet rute på mellem store veje danner rammerne for et hårdt løb. Vinden kan spille en rolle, da der er nogle åbne stykker undervejs ude på ruten. Jeg føler at ruten passer mig godt og har de forgående år kørt hæderligt. 

Junior udgaven af Paris Roubaix gør at de største mortoere ikke er at finde på start listen. Jeg tror dog ikke at det giver et let løb. Tværtimod!
 Mange er vilde efter at komme igang. Især de ryttere der ikke rigtig fik benene igang i Tyskland. 

Jeg forventer et hårdt løb med udskilning på de åbne stykker. Jeg tror vinderen skal findes blandt en mindre udbryder grupper, men hvis vejret holder stik så kan en masse spurt godt forkomme. Specielt da der ikke er nogle væsentlige bakker på ruten. Den eneste rigtige bakke er en lille progressiv stigning op mod mål. Der er enkelte små bakker ude på ruten, men det burde være muligt at "rulle" med feltet hen over. 

Aalborg (Søndag d. 12 April) 

Rute profilen er fundet her. http://altomcykling.dk/licensoptakt-til-hjorring-og-aalborg-lobene/
6 Omgange: 125hm, 17.8 km 
Ialt: 106.8 km, 750hm 

Mens Hjørring holder sig til den traditionelle rute, så har Aalborg valgt andre veje, og de satser på en lidt mindre kuperede ruteprofil end tidligere.  

Skomagerbakken giver et sprinter løb 
Rutens hårdeste bakke er blevet taget af rutekortet, det gør samtidig at ruten mister sin lidt Belgier stil med små snoede veje i åben landskab. 

Det lader 1 enkel hård bakke tilbage om ballet. Det er her løbets udskilning kommer til at stå. Hvis det hele ikke er blevet smadret i atomer inden ;-) 

Derudover er der ikke rigtigt andet end flade strækninger. Derfor synes jeg at ruten kan betegnes som "flad"!

Opløbet
300m før målstregen er der et skarpt højre sving placeret. Det burde ikke være der man vinder eller taber løbet da vejen er relativ bred. Men der kan alligevel opstå lidt nærvøsitet omkring placerings kampen, som gør at svinget kan gå hen at blive afgørende og i værste fald farligt. Jeg tror dog at løbet bliver afgjort langt før det. (Udbrud) 

Min rolle og samlet konklusion 
Jeg vil prøve at være med fremme, specielt være vågen omkring evt. udbrud. Da det er mine 2 første løb i danmark er mine forventninger ikke tårnhøje. Efter tyskland og Belgien følger jeg mig dog godt kørende, så at køre point hjem må være målsætningen. Startlisten siger 69 om lørdagen og 79 i Aalborg det giver 15 sjove placeringer begge dage at køre om (det er dem som giver point) 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar