mandag den 13. april 2015

Løbsberetning fra det Nordjyske (Hjørring/Aalborg)

Hjørring lørdag d. 11 april – 107 km

Modsat forrige år blev Hjørrings årlige cykelløb afholdt i stille, varmt og tørt vejr.
Forudsætningerne for et behagligt løb rent vejrmæssigt var på plads. Det samme var godt 80 mand ved start stregen da starten blev givet fri. Mange ryk formede de første 2 omgange. HCK var stort set med i alt der så forholdsvis seriøst ud.
Jeg selv prøvede lykken efter blot 10 km hvilket i bagklogskabens lys måske var lige tidligt nok. Afsted kom jeg dog med 1 fra Herning og Bravida. Vi blev dog relativt hurtig lukket ned.
Det der lignede det afgørende udbrud kørte væk ca. halvejs i løbet. Samtidig kom A feltet bakkende for fulde skrald bagfra og alt blev pludselig kaos. Udbryder gruppen blev holdt tilbage så A feltet kunne køre forbi, nogle opfattede det som om at der ville komme en nulstilling af løbet ved målstregen. Til mange rytteres ærgrelse fortsatte løbet, og udbryderne måtte se værdigfulde kræfter gå til spilde, inklusiv HCK´s Sebastian Rasmussen og Asbjørn Ravn.
Sebastian fortsatte dog uden kvaler, og kørte væk omgangen efter. Samtidig sluttede Mikkel Fenneberg´s cykelløb, da han punkterede.

 Mikkel Dreyer og jeg selv kom senere væk fra feltet. Asbjørn og Lasse blev sat tilbage efter splittelse i feltet grundet A-feltets overhaling. Også Simon Knudsen måtte se sig smidt efter at han havde vist gode takter tidligere på dagen ved at være med udbrud.
Dreyer valgte dog at udgå da vi kørte ud på sidste omgang. Han ha længe døjet med sygdom (stort set hele vinteren) Mikkel har nu endelig fundet oversagen, han har haft et voldsom underskud af Jern. SÅ nu står den på jern-tilskud! :D Trods det er formen alligevel med, og han fandt overskud til at køre om søndagen også.

Sidste omgang – RO PÅ!
Risikoen for at blive hentet ind bag fra af en feltet var ikke rigtig en realitet, da der simpelthen ikke var ret mange ryttere tilbage i Junior feltet. Største delen valgte at udgå eftersom de sekundære placeringer ikke ville smide nogle point af sig.
Rykkende i vores gruppe udeblev derfor også, da alle var klar over at pointene var kørt og det nu bare gjaldt løbs km (træning)

Alligevel blev der kørt lidt taktisk spil de sidste 5 km. Det var nok mere for sjov end for at vinde spurten i vores gruppe. Jeg selv kørte kontra i byen kørt før mål (1 km) efter at Campus og Python havde lagt og kørt lidt på hinanden.

Benene var trætte det samme var motivationen for at holde wattene.
Jeg fik den presset op på gode 400 watt og fik holdt på over en lille kontra bakke inden opløbsbakken. I bunden kom Julian fra Python og Thomas Henningsen fra Bravida dog op. Julian slog straks kontra, og jagten blev indledt, Julian var dog over alle bjerge, i stedet åbnede jeg spurten tidligt for måske at kunne hente Bravida manden. Desværre kom jeg ikke ordenligt ind på hjul (pga. lidt sidevind) og kunne derfor se mig køre ind på en tilfredsstillende 21. plads efter et hårdt åbnings løb i denne sæson.
I front blev Sebastian ramt af kramper og måtte slippe den forreste udbryder gruppe, efter flot kørsel. Han rullede ind som sidste præmie tagene ryttere på en flot 15. plads.

I angreb med 2 andre




Aalborg søndag d. 12 april – 106.8 km

Himlen viste sig fra sin pæne side det modsatte gjorde vinden.
Med blå himmel og voldsomme vindstød blev vi sent afsted ud på første omgang. Lyden fra sko der klikker i pedalerne blev hurtigt udskiftet med heftige gear skift og tunge vejrtrækninger. Farten var høj fra første meter. Alle kunne fornemme at det ville blive afgørende, om man sad fremme til det første sving (700m efter mål) for så at kunne køre ind på sidevindstykket i en god position.
For mange inklusiv mig selv skete det bare ikke, og allerede efter få hundrede meter opstod der store huller i det langt udstrakte felt. Sammen med lørdagens vinder fra Amager, Lasse fra HCK og mange andre stærke ryttere forgik de næste 15 km med at køre op til feltet igen.

Der bliver kæmpet for at lukke op til feltet igen 


Op det kom vi! På 3. omgang
På Vej ud på 3. omg. Lige inden medvindstykket ind mod mål kom vi op til et stilstående felt. Folk lurede på hinanden og det var tydligt at alle var hårdt ramt efter nogle voldsomme blæsende km.



Den unde spiral
De næste 2 gange skete helt det samme, positionskamp hen mod sidevinden, derefter kæmpe splittelse også samling igen i modvinden kort før medvinden ind mod mål- Det hele var et stort overlevelses løb, hvor udskilningen skete nede bagfra. Feltet blev for hver omgang mindre og til sidst var vi blot 25 mand. Sejren skulle findes blandt den ryttere, som havde den bedste evne til at spare sig i sidevinden og ja.. så skulle man nok også være super bomstærk. ;-)
4. gang i sidevinden bliver Sebastian fanget nede bagved og må kæmpe sammen med jeg og en mindre gruppe for at komme op. Mange huller skulle lukkes og Sebastian får desværre slidt sig selv op og udgår derefter.
Jeg selv var i problemer stort set hver gang i sidevinden men formåede altid at kæmpe mig selv op igen. Ude på 4. omgang havde jeg fanget den.. Benene var trætte og pulsen høj. Jeg viste jeg ville ryge igen når vi ramte det hårde sidevindstykke. Det samme sker med Lasse og Simon fra HCK.


Forspringet skulle opbygges
Enten skulle jeg bare opgive og udgå ved målstregen ellers måtte jeg tage kampen op og komme væk inden, så jeg kunne køre ind med et forspring. Det blev den sidste mulighed og sammen med Nick Brigsted rykkede jeg 3 km før mål. Vi fik selvskab af en rytter fra Ballerup og hurtigt kom vi op til 4 mand som var rykket væk få km tidligere. Feltet reagerede dog straks og hullet blev aldrig ret stort.
Da vi passerede målstregen var det slut og vi var hentet igen. Jeg selv var godt mør og jeg kørte ind på stykket med sidevinden, som sidste mand bag 2 fra Bravida

I angreb med Nick fra Bravida 



Utroligt nok kom jeg helskindet igennem vinden, men så var der også udsolgt og jeg eksploderede fuldstændig lige efter.
Jeg blev hurtigt halet ind bagfra af en mindre forfølger gruppe heriblandt Arne Birkemose og HCK´s helt egen Asbjørn Ravn.
Tempoet blev holdt jævnt, folk havde ingen intentioner (eller kræfter) til at jagte og vi kørte i fællesskab de resterende 2 omgange.
Oppe foran blev flere og flere ryttere siget fra. Utroligt nok sad Mikkel Dreyer stadig med efter megen sygdom. Samtidig spillede Mikkel Fenneberg sine kort klogt og var hver gang rigtig flot placeret når sidevindstykket skulle paceres.

Mikkel Fenneberg ender dog til slut i en sandwichs mellem 2 fra Python (Andreas Stokbro og Mads Olander) Mikkel kunne derfor intet stille op måtte tage til takke med en super flot 3. plads.
Mikkel Fenneberg har hele sidste sæson være sat tilbage af en større hofte operation, at stille sig på podiet så tidligt i sæsonen visser blot, at han er knivskarp og klar til at køre endnu flere flotte placeringer ind for HCK.

Mikkel Dreyer formår at hænge på helt ind til mål og ruller egentlig bare med gruppen bagerst, da han har Fenneberg ude foran, og derfor er lovlig undskyldt til ikke at lave noget. Derfor er han også bevist om ikke at køre med i spurten og ruller ind på en flot. 14. plads.
Da mig og Asbjørns gruppe køre ud på sidste omgang bliver der ihærdigt råbt fra tilskuerne, at der stadig er en point givende placering at køre om. Løbet er nu straks åbent igen. Vi er dog meget enige i gruppen som nu er nede på Asbjørn, Arne fra campus, Andreas fra Herning 1 rytter fra Bravida og jeg selv. Vi føre samlet ind mod mål. Jeg sidder lidt over til sidst, da jeg vil prøve ude fra. Nu når vi er 2 fra HCK.
 500m før opløbsvinget rykker jeg. Arne Birkemose er vågen og lukker mig hurtigt ned igen. Jeg slår med det samme ud og jeg kan se vi har hul. Asbjørn køre med på Bravida mandens hjul og køre efterfølgende udenom. Arne køre med det samme kontra på mig og jeg tøver lige 1 split sekund og kommer ikke ordentlig med på hjul igennem svinget.

1 laaaang spurt
Bagfra åbner Asbjørn en meget lang og kraftig spurt.
Jeg har gået på VIES (Vejle idrætsefterskole) sidste år sammen med Arne og ved han har en heftig spurt. Derfor er der ikke meget at stille op og jeg kommer ind 2-3 meter bag ham. Bagfra tårner Asbjørn forbi mig og når faktisk næsten forbi Arne. Han må dog se sig slået med få cm.
Status er at Arne tage det sidste point. Asbjørn bliver 16 jeg selv bliver 17.

 Konklusion:
Mange hårde løbs-km er kørt, noget som går lige ind på konten. Jeg kan mærke at løbenes længde her i starten lige skal ind under huden og i benene. Formen er egentlig 100% hvor den skal være og målet er en jævn opbyggelse mod Youth tour i Greve (1,2 og 3. maj)
Jeg er meget positiv overrasket over hvordan jeg sidder i feltet iforhold til at det hele er nyt, tempoet er dog højere her og bliver nok kun højere som foråret skrider frem.
EN flot enkelt præstation men også som samlet hold, hvor jeg synes vi formåede at kæmpe os sammen op på nogle kritiske tidspunkter i løbet. Specielt Sebastian ofre sig flot undervejs i løbet for at lukke huller.

 Så alt i alt en godkendt weekend. 

Billede af Steen Lindkvist og Cykelfoto 

Du kan se mange flere billede her: https://www.facebook.com/CykelFoto?fref=ts

Ingen kommentarer:

Send en kommentar