mandag den 27. april 2015

Løbsberetning fra cykelløbet i Skive

Den nemme der blev hård 
Som beskrevet i min optakt til weekenden så udgjorde rute profillen ikke de helt store vanskeligheder rent teknisk eller i form af bakker. 

Derimod kom en udefra faktor til at præge på løbet. 

Sidevinds-kørsel og Positionering
Starten lød og de første kræfter kom hurtigt i spil. Den første flade runde ud af 4 skulle køres igennem. På samme måde skulle vi ud og prøve kræfter med vinden på 2 flade åbne stykker 4 gange. Alt dette var med til at udtære feltet. Mens udskilningen sker bagfra kører Team Herning Junior vifte (hvor 5-6 ryttere lægger sig frem i sidevinden helt inde i modsatte side af vindretningen og dermed strækker feltet ud. Kombination af vind, smal-vej og et højt tempo gør at man ikke får læ og dermed opstår der huller)
Et udbrud kommer væk kort efter væk, hvori Asbjørn Ravn fra HCK sidder, dog bliver hullet omgangen efter lukket. Løbet er dermed helt åbent igen, hvilket skaber en masse ryk. Jeg køre selv med i et par stykker uden dog for alvor at kunne slå hullet. 

Da vi køre ud på 3. omgang kommer Sebastian og Asbjørn (HCK) væk i en 9 mands gruppe. På trods af at gruppen bliver reduceret da Anton Charmig punktere, så virker det ikke som om arbejdet køre fuldstændig som smurt og hullet bliver aldrig rigtig stort. 

Nede i feltet er vi inden for 300-400 m og kan derfor hele tiden se udbryder gruppen. Det gør at en del ryttere prøver at køre alene op, hvilket skaber en del ryk. Jeppe og jeg køre stort set med i det hele dsv. Har Jeppe lige været ude med en skade fra Tyskland (Brækket knogle i hånden) og han er ved at være kørt træt, efter at have kørt med i en del ryk, også samtidig været i front og taget del, i førings arbejdedet. 2 mand formår dog at køre op og gruppen ude foran er derfor nu oppe på 10 mand. 

Efter jeg lige har været fremme og dermed lægger helt i front køre 1 Herning mand og 1 fra Bravide og de slår hullet. Jeppe køre kort med men opgiver og udgår efterfølgende. Jeg selv må tage den fra spids og når efter 20-30 sekunder på max op. Luften er dog ved at gå af benene for Bravidamandens side, og da Anders fra Team Herning Junior ikke vil føre (da han har folk med i udbrudet) så tager jeg den derfra på egen hånd. Jeg kommer væk, men benene kommer aldrig helt op i det højeste gear og efter at have lagt og steget ude foran må jeg opgive. 

Samarbejde og opløb
Campus, Riwall, Odder og 1 fra Holstebro etablere et rulleskift og ud over stepperne går det! 

Det høje tempo og sidevinden gør at det er nemmere at side med oppe i front end nede bag ved, så jeg køre med rundt uden at øge (da jeg har Sebastian og Asbjørn ude foran) Da vi køre ud på sidste omgang har vi 25 sekunder op, og for en kort stund ser det ud som om vi når op igen. 

Feltet bliver efter 80-90 km til en forfølgergruppe da folk enten falder fra eller står af. Tilbage er vi 9 ryttere. 

Med 7 km til mål og med et hul der ligner 300m tror jeg en kort overgang at vi henter det foranliggende ryttere, men samtidig lukker Team Herning op for ballet. Væk køre 2 stærke og senere hen vindende ryttere. (nr. 1 Frederik Poulsen og nr. 2 Sebastian Ifversen)  

Gruppen foran bliver splittet over i 2. Samtidig holdes tempoet oppe af Campus, men op det kommer vi aldrig rigtigt, og det bliver en spurt der afgøre hvem som tager de resterende point givende placeringer. 

2 ryttere køre efter det sidste skarpe sving med 1 km til mål. De formår at holde et jagtende tog bestående af Campus, som tydeligvis køre spurten for den spurt stærke Arne Birkemose bag sig. 

Asbjørn (kommer ind i 2. gruppe efter de 2 fra Herning) og Sebastian (kommer ind i 3. gruppe lige efter Asbjørns gruppe)  fra HCK kommer ind som nr. 5 og 7 
Rigtigt flot kørt


Mig til højre i billedet der kommer ind som nr. 2 i forfølgergruppen (feltet) 


Opløbet i Skive er lidt triky, da vejen tager et sving med 50m til mål, samtidig hælder vejen til rytter på indesidens fordel. Det gør at Arne åbner spurten med 300m igen. Jeg går kort ind på hans hjul og køre derefter højre om, samtidig skyder Alexander Salby fra Team Riwall indenom og jeg slutter dermed som nr. 13. lige efter Alexander. 








Ingen kommentarer:

Send en kommentar