mandag den 20. april 2015

Løbsresume af Hobro og Lindberg sport cup (Næstved)

Weekenden hvor de traditionelle cykelrytter streger blev mærkeret

Hobro: 106 km
Solskinsvejr med en bragende blå himmel dannede rammerne for en varm første start i Danmark. Det blev derfor også et par blege ben som klikkede i pedalerne da starten lød.
Jeg havde forstillet mig indianer kørsel med en masse hektiske ryk lige første meter. Rykkende udeblev og Norske Sanders sad blot og kiggede på os (HCK red.) det virkede som om de forventede vi ville hole det hele samlet til en fælles spurt.

Spurten kom, bare ikke fælles
Da vi køre over bakken 2. gang bliver der for første gang lukket op og mælkesyren i benene kunne kort mærkes.
Efter 3-4 gentagende kraftfulde ryk rystede Mikkel Dreyer (fra HCK) sig fri og kørte væk med Mikkel Beck Olsen (fra Campus) De fik hurtigt følgeskab af Sebastian fra HCK, Arne Birkemose (campus) og Magnus Andersen (Aalborg) De 5 mand i front fik hurtigt et hul.
Ved målstregen (på vej ud på 3. omgang) rykker Andres Føhns fra Herning CK jeg rykker med og vi får hurtigt et godt samarbejde op at køre. 30 sekunds fuld gas, slå ud, ind på hjul også frem igen. (ahrrg det var hårdt) Vores arbejde lignede ellers at bære profit af sig, da vi rimelig hurtigt fik udbryder gruppen indenfor rækkevide. Imens blev tempoet presset op nede i feltet af Sanders, da de ikke havde nogen med i udbruddet.
Efter 10 km med intens jagt havde vi blot 200m op til udbryderne da feltet pludselig kommer bragende bagfra, med 7 mand fra Sanders i front. Jeg slår ud og vi bliver kort efter hentet. Udbrydernes forspring så derfor også ud til at være på lånt tid. Men underligt nok (men for udbryderne en klar fordel) så gik Sanders kraftfulde føringsarbejde i feltet fuldstændig i stå og udbryderne kørte væk i horisonten.
Absurd nok gik der ikke mere end 5-10 min før de igen på begyndte det lidt desperate føringsarbejde men der var krudtet brugt og farten blev aldrig for alvor høj nok igen.

Vinderen blandt udbryderne skulle findes
Sidste gang op af bakken går Mikkel Dreyer i udbruddet frem og tager en monster føring. Mikkel Beck må slippe sammen med Sebastian. Da Dreyer ser at Sebastian ryger af slår han ud (da de køre for samme hold. HCK red.) Magnus Andersen fra Aalborg skyder dog forbi og øger det allerede i forvejen høje tempo. Arne Birkemose hænger på trods en del ryk fra både Dreyer og Magnus, og det hele skal afgøres i en spurt.
Med 700m igen slår vejen 2 sving og så går vejen ellers fuldstændig ligeud (flad) mod mål. Klogt nok af Dreyer, så åbner han spurten tidlig for at forsøge at overrumple, den spurt stærke Arne.
Uheldigt nok ryger Dreyer ud af pedalen i rykket. Arne og Magnus køre hver deres vej uden om, men Mikkel lader sig ikke ryste. Mikkel ”klikker” hurtigt igen i pedalen og indleder derefter en fuldstændig fantastisk spurt. Der indbringer ham en flot, men for ham selv dvs. Skuffende 2. plads, da han henter Magnus med få cm til stregen.
Sebastian slår Mikkel Beck rimelig overlegent i spurten og køre ind på en flot 4. plads.

Du kan se afgørelsen på Hobro løbet 2015 i Junior klassen her: https://www.youtube.com/watch?v=2nnOQ0L-sZ8&feature=youtu.be


Feltet mangler nu de resterende placeringer
Vi sidder faktisk lidt og diskutere (i feltet) hvor mange der egentlig er ude foran, da det en overgang ligner væsentlig flere en de 5 mand som sidder der ude. Vi finder efterfølgende ud af at det er fordi H50 har hægtet sig på de 5 mand i front. De køre dog ikke med rundt, men blot er med på hjul.

Jeg selv vinder spurten i feltet efter flot lead-out fra HCK´ s Lasse Kjær Hansen (super stærkt kørt) ;-)
Det giver mig en 8. plads da der sidste gang op af bakken køre 2 rytter.
Jeg er selv tilfreds med en 8. plads men samtidig havde jeg håbet på mere. Jeg skulle have kunne køre op og på den måde være med til at bidrage i udbruddet til slut. HCK får derfor en 2, 4 og 8 plads med hjem.
Umiddelbart sammentidig blev der kørt TT (enkeltstart) på Sjælland, hvor Mikkel Fenneberg kørte sig en på en super flot 3. plads. Asbjørn Ravn topper lige den flotte point stime for HCK ved at køre sig ind i point rækken ved at indtage 12. pladsen på enkeltstarten.

Lindberg sport Cup (Næstved)
121,6 km skulle køres via 4 omgange på en forholdsvis lang rute. Trods en tidligstart var vejret alligevel til den sommerlige side, godt hjulpet på vej af den strålende gule sol.
HCK var tidligt i startboksen og dermed helt fremme, hvilket var en klar fordel med 110 startende ryttere. 2 skarpe sving skulle inden for de første 100 meter passers, hvilket for Hammel var en smal sag, da vi var først igennem. Dog blev det sidste af de 2 sving skurken, da der lød den altid trælse lyd med Carbon og hud mod asfaltens ubarmhjertige hårde overflade. Styrtet blev fremprovokeret da vi lige efter starten kørte op i 3 stilleholdende biler. Feltet var derfor tvunget til at køre slalom ind imellem bilerne, hvilket for nogle kostede dyrt.
Ruten var let kuperede som beskrevet i min løbsforventning. Smalle veje og hård positionskamp gjorde at feltet blev som beton hvis man ville køre sig selv frem. HCK´s målsætning var at holde 3 nøgleryttere fremme og uden for problemer, hvilket lykkedes meget godt under løbet. Dog var der mange inklusiv mig selv, som havde hovedet for meget rettet mod målstregen 120 km senere, hvilket medførte at den normale økonomisering steg op i en. Hvor overlevelses faktoren med at spare på kræfterne lidt blev hovedtemaet for dagen.
 Det stærk besatte felt skabte en del ryk undervejs og små udbrud kom kort afsted. Et 8 mands udbrud var det eneste rigtige holdbare men også de måtte se sig kørt ind omgangen efter.

Der blev kørt på små veje



Den afsluttende spurt
De sidste 20 km var der lagt op til en masse spurt, hvor især DCR Ballerup og Roskilde kørte sprintertogene frem. Jeg lagde blandt 30-40 ende position med 4 km til mål, men netop som vejen blev brede kørte jeg mig frem ude i højre side og kom ind bag sprinternes tog med 20 mand foran mig. I sidste sving lægger jeg i læ siden uden for vinden, men mulighederne for en sprint i læ fra feltet bliver med 600m tilbage endegyldigt lukketned da feltet trækker mod højre. Jeg køre derfor selv ud i vinden mod venstre for at undgå at blive lukket inde i spurten. Jeg formår ikke at komme langt nok frem og sidder med 300m tilbage omkring 25 stykker. Frederik Rodenberg Madsen løb af med sejren efter flot forarbejde fra hans hold kammerater. Jeg kommer ind på en fin 20. plads hvilket jeg egentlig er meget tilfreds med.
Mange lærerige km senere, kan jeg nu se frem til næste store udfordring. som bliver Youth tour i Greve d. 1-3 Maj.

Inden da viser jeg lige fanen frem i Skive løbet på søndag. (En forventning der til kommer i løbet af ugen) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar