onsdag den 29. april 2015

Youth Tour 2015 Optakt

3-dags Etapeløb nær Greve 

Min Etapeløbs debut skal nu i spil, når jeg i weekenden + store bededag tager til Greve for at prøve kræfter med Sjællands ellers så flade landskab. Grusveje og åbne stykker bliver erstatningen for Jyllands kendte bakkelandskab. Et stærkt besat felt gør at der bliver kamp til streget og niveauet er højt. Mange ryttere stiller til start, alle med en forventning om at skulle have noget med hjem.
Det skal nok blive spændende ;-)

Fredag (st. bededag) d. 1 Maj

- Prolog (3 km) 
Youth Tour bliver traditionstro skudt igang med en individuel  TT (prolog), ruten i år er dog blevet lavet mere til en "tonser" enkeltstart med lige strækning på store veje. De eneste tekniske aspekter er når man kommer fra hovedvejen og skal køre ind i en trafiklukket dyrepark (fedt fundet på, så kan der foralvor blive lukket op, uden at skulle tænke på modkørende trafikanter) Derudover slutter prologen af med et par bløde sving inden man igen er i målområdet.

Tiderne kommer til at afspejle ruteprofilen som er forholdsvis flad, og det er klart en fordel at køre de 3 km på enkeltstart cyklen. Jeg har ikke selv en TT´er, da jeg alligevel ikke har den naturlige power det høre en Enkeltstart til. Længden er klart til min fordel, så det er nok ikke her jeg taber hele løbet, men nok 20-30 sekunder.
De skal så bare hentes på grus-etapen om lørdagen ;-)


Tilføj billedtekst

Fredag d. 1 Maj (eftermiddag kl. 15.00) 

- 45 min på 1,6 km rundstrækning + 1 omgang. 
Da løbet bliver kørt i en forlænget weekend skal hård heden findes andet steds, end i de kendte uge lange etapeløb. Netop derfor skal vi igennem 2 etaper, 1 gadeløb, 1 prolog og 1 Enkeltstart på 3 dage.



En kort rute betyder mange sving, mange sving betyder positions kamp og dertil høre der oftest mange styrt.
Styrt er ingens ven og det er uden undtagelse, at jeg derfor vil prøve at være helt med fremme. Udskilningen kommer til at forgå bagfra.  Ruten er meget åben, så en dag med vind vil gøre løbet utroligt hårdt.
Mange ryk danner løbet, men en massespurt kommer nok til at være afgørende.
Dog kunne det godt tænkes at en mindre gruppe på 4-5 mand med tekniske stærke ryttere med en stor motor kan ryste feltet af sig, og derfor løbe af med sejren, især på en dag med meget vind.

 Det samlede klasement bliver ikke så afgørende, da man ikke vinder løbet her, men man kan sagtens gå hen og tabe det hele på gulvet inden det hele rigtigt er igang.

Lørdag formiddag d. 2 Maj 11,7 km Enkeltstart

11, 7 km TT (rute) 
Nu bliver det samlede klasement lagt og de stærke motorer skiller sig fra. Jeg har som sagt ikke en enkeltstart cykel, og er derfor utrolig dårlig stillet. Jeg har været konsekvent og undladet at købe en enkeltstarts cykel, da jeg ikke alligevel ville kunne køre med blandt de bedste i den disciplin. Derfor satser jeg mere på de enkelte etaper, end som sådan at køre i top 15 samlede (som er point givende) 

Lørdag eftermiddag d. 2 Maj - Linjeløb 

Junior14:555 omg.97,5 km.

Nu skal der så endelig køres rigtig cykelløb som man kende det. En rundstrækning på 19,5 km. Ruten er flad med enkelte små/smalle veje. Især vil vinden være afgørende og et 1,6 km langt smal grus stykke undervejs (skal passeres 5 gange) kommer nok også til at spille ind. Det er især noget jeg ser frem til, jeg har i hvert fald haft en god optakt med en del trænings km på grus stykker. Det er en etape somme denne at jeg vil prøve at komme hjem med et godt resultat. Jeg skal derfor være med fremme, og derfor prøve at køre med i et evt. udbrud.
Da det jo som som så oftest før i Junior, er en mindre gruppe som skal køre om sejren.

Søndag d. 3 Maj - Linjeløb og afslutning "Konge-etape" 

Om søndagen er vi så heldige eller uheldige om man så vil, at vi "kun" skal køre 1 gang.
Junior10:009 omg.135,0 km.

Godt nok er det så også 135 km som skal tilbagelægges.
Det bliver noget af en mundfuld, men jeg ser det som en rute, som passer godt til mig. Målet er at gennemføre og undervejs at præge løbet. Jeg har svært ved at komme med et konkret bud på mine forventninger, da det er første gang jeg køre Youth Tour og samtidig også første gang, at jeg skal køre 135 km cykelløb.

Jeg ser dog frem til etape løbet og de undervejsliggende udfordringer.


OBS: Løbet køres efter færdselsreglerne og hvis der skulle opstå evt. farlige situationer fx. ved en tog overgang, så er det feltet som skal holde tilbage 

+ Fedt indput med videoer af alle de forskellige ruter, så man ikke møder helt uforberedt op. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar