tirsdag den 5. maj 2015

Løbsberetning fra Youth Tour Dag 1 af 3

Jeg har valgt at dele mine beretninger op, så indlæggene ikke bliver alt for uoverskuelige og lange ;-) det hele kommer i 3 versioner og 1 samlet version til sidst. 

Fredag d. 1 Maj - Prolog
Starten på årets første etape løb skulle skydes i gang med en 3,2 km teknisk prolog. Som beskrevet i min løbsforventning til prologen, så kørte jeg på min landevejs racer i stedet for som så mange andre at køre på en mere areo dynamisk enkeltstarts cykel.
En Video der viste ruten gav et lidt misvissende billede af de sidste 4-5 sving på ruten, da jeg i mit hoved opfattede dem som en del lettere og mere buede. Det skulle dog vise sig at være langt fra virkeligheden.



Når! Hvordan gik det så?
Ned af startrampen går det og jeg får hurtigt skiftet ud i 14érn (højeste gear bag på) Planen var at holde 5 min vo2 watt, da rutens første halv del var uden sving, hvor jeg så derefter skulle køre all out ud igennem alle de resterende sving. Det hele går som smurt og jeg lander lidt over de planlagte watt i det jeg køre ind på dyreskuepladsen, som er en lukket runde med de bløde sving, som hurtigt blev meget skarpe.
 Wattene var simpelthen umulige at holde da den sidste km bestod er 90 graders sving i en lang række. Det gjorde at jeg ikke rigtigt fik kort mig selv helt i smadre som forventet.
Set tilbage i bakspejlet burde jeg have kørt mig helt ud på de lange styk hen til hvor man køre ind på den lukkede omgang, for svingene gjorde at man fik rigeligt med puste rum imellem.
Jeg kom ind i tiden 04:21 hvilket var en tid solidt plantet i midten af feltet.


Fredag eftermiddag – Gadeløb
Vi skulle samme dag køre et gadeløb, som blev kørt på samme plads og rundstrækning som prologens sidste 1,6km. I planen stod der 45 min + 1 omgang, det blev der åbenbart lavet lidt om på undervejs da vi blev sendt afsted med en 3 min tidsforskydning i forhold til programmet. Da der umiddelbart efter skulle sendes et andet felt afsted, så blev tiden trukket fra den aktuelle køretid, hvilket vi ikke lige var blevet informeret omkring. 3 min burde ikke virke af meget, men på en 1,6 km rundstrækning er det pludselig nemt 1 omgang. Det gjorde at en del ryttere inklusiv mig selv ikke fik kørt en optimal spurt, da målstregen kom 1,6 km (1 omgang for tidligt) før end hvad man havde disponeret sine kræfter efter.

Løbet fra start til slut
Starten lød og feltet blev med det samme strukket ud, HCK var alle startet som de bagerste ryttere og det gav os en sej kamp for blot at hænge på. Jeg brugte noget i nærheden af 6-7 omgange på at køre mig op i top 20 af feltet. Mange huller skulle lukkes og derfor var positionering forrest i feltet meget vigtigt. Jeg følte undervejs at jeg havde et godt flow igennem svingene og fik avancerede 1-2 placeringer hele tiden.
Undervejs som omgangene blev kørt igennem begyndte trætheden at sætte sit præg og flere styrt blev fremprovokerede af et hårdt pace. Jeg var selv lige efter opløbsvinget ved at kollidere med en stille ståede ryttere i vej siden (han stod 2 meter inde på vejen) jeg snitter hans styrt og ryger ud af balance, jeg ryger ud af venstre pedal og rammer ned på overrøret af min cykel. Jeg ved ikke hvordan jeg formår med 40+ i timen at rede mig ud af at styrte.
I med foden i pedalen, mange watt ! Også ind på hjul af feltet igen. Også gik den elleres videre over stok og sten.

Mange blev siet fra
Man var med i løbet så længe man sad med, så snart man blev hentet af førerbilen med 1 omg. (på 1,6 km er det ikke mange meter man skal blive hægtet af med, før man bliver taget ud) blev man taget ud af løbet, og dermed fik man sidste gennemførte rytters tid +02:00 min.
Der var utrolig mange ryttere som blev hægtet af og derfor blev gadeløbet pludselig afgørende for det samlede klassement.

Jeg sad med sammen med Mikkel Dreyer fra HCK og kom ind i som nr. 20, sammen med feltet bestående af 30 ryttere ud af små 90 styks. Jeg havde håbet på mere eftersom, jeg følte overskud og kontrol igennem løbet.
Men taget niveauet og omstændighederne med en forkortet spurt i betragtning, er jeg meget tilfreds med, hvordan løbet udviklede sig. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar