Lørdag formiddag –
Enkeltstart (11,7 km)
Jeg havde aftalt med holdet at jeg ville køre en kontrollerede
enkeltstart, hvilket indebære at jeg ikke ville gå helt dybt og dermed spare
nogle få procenter til de resterende etaper. Jeg havde under træning kørt nogle
fine 15 min intervaller på 300watt og forstillede mig at køre noget lignende.
Vi skulle køre 11,7 km på en let kuperet rute med den hårdeste stigning op mod
mål i strid modvind.
Jeg får lagt et fint pace, og kommer i mål med et gennemsnit
meget nær det forventede pace i tiden 17:00
Lørdag eftermiddag –
Linjeløb (97,5 km)
Nu skulle alt grus træningen hjemme i Kolding og omegn stå
sin prøve. Jeg var inden dagens hårde etape fortrøstningsfuld og klar, med forhåbentligt
lidt bedre ben end dem, som havde kørt sig selv helt i smadre 3 timer forinden
på enkeltstarten.
Der blev langt et højt tempo fra første meter. Alle var
tændt og klar, med kun 1 mission i hovedet, at komme først ind på grus stykket (1,6
km lang) . Der blev kørt hård positionskamp og folk spurtede i højre og venstre
side hen imod en rundkørsel, som vi skulle lige over, før vi 50m efter drejede
ind til venstre på løst grus.
Kort efter grus stykket |
Jeg kommer ind som nr. 15-20 stykker og kampen var med det
samme i gang. Jeg mærker syren pumper rundt og der bliver trådt max fra start
til slut. Jeg følte teknisk overskud og vandt et placeringer på stykkets 3
svære sving. Med et var vi ude på fast grund igen og der blev råb hul! Tempoet
blev holdt højt og hullet vokser over de næste 6 km i medvinden. Desværre var
alle hold ikke repræsenteret og mange var med i føringsarbejdet. Hullerne blev
derfor langsomt lukket bagfra. Da vi køre ind i modvinden igen begynder farten
at ryge af gruppen og det hele er samlet igen med 5 km resterende af 1. omgang.
Folk var efterfølgende tilbageholdende og rykkene udeblev
frem mod næste grus passage, hvor der igen var heftig positionskamp. På samme
måde som omgangen forinden kørte jeg ind blandt de forreste.
Hver gang gik det hele ud på om at komme ind først, for
feltet knækkede på grustykket hver eneste gang.
Førte rigtige krise
rammer mig på 3. omgang.
På 3. omgang kommer jeg til at lægge bag 5 mand som alle
punktere i slutningen af stykket, hvilket gør at der pludselig opstår et 30m
stort hul. Jeg vidste at når først vi ville ramme medvinden, så vil hullet
blive endnu svære at lukke. SÅ ikke noget med at vente på en mindre gruppe
bagfra jeg gear op og føler førstegang en lille krise, men op det kommer jeg
da.
Umiddelbart bliver det hele lukket ned i modvinden igen
igen..
På samme måde som de forgående omgange blev der lurepasset
en del hen mod grustykket, hvor der igen blev kørt voldsomt stærkt. Jeg kommer
ind som nr. 10 og der opstår med det samme hul. Jeg føler der bliver presset
ekstra hårdt på i front og tænker undervejs, at det er virkeligt godt det her.
Gruppen hvori jeg sidder får hurtigt hul, Tempoet bliver
holdt højt af Roskilde og Herning. Jeg kæmper i starten for blot at sidde på
hjul i medvinden, hvor vi køre 50+ men får hurtigt pulsen lidt under kontrol og
tænker det ville være en fordel at køre med rundt til sidevinden, men så høre jeg
det man bare ikke vil høre i sådan en situation. Pffssssttt.. og med et var jeg
flad på forhjulet.
Jeg blev ved med at holde cyklen i gang, jeg vidste der
ville gå et godt stykke tid for service bilen ville nå frem. Den ene gruppe
passerede mig efter den anden, og jeg blev mere og mere fortvivlet og gal!! Jeg
fik dog hurtigt fortaget et godt pitstop og var inden længe på smækken af vores
team bil på vej tilbage i løbet. Til min fordel var det hele dog ved at være
samlet igen og jeg undgår dermed at skulle køre mig op alene forbi en masse smågrupper.
Desværre køre det afgørende udbrud lige inden jeg når op til feltet igen (kort
før vi passere mål og køre ud på sidste omgang)
Sidste gang over grus stykket forårsagede ikke den ellers
forventede sidste udskilning, der opstod enkelte huller, men få km efter var
det hele samlet igen. Farten blev aldrig rigtig høj igen og de 4 mand ude foran
fik lov at køre om sejren.
Spurten skulle nu
køres
5. pladsen var stadig i spil og jeg havde planer om at køre
en spurt helt til stregen. Det gik dog ikke som forventet. Jeg blev lukket inde
bagved 3 Nordmænd som stoppede med at træde 200m før mål, efter at have kørt
lead out, jeg kom derfor ind på en lidt skuffende 27. plads. Asbjørn Ravn blev
bedste mand fra Hammel på en flot 10. plads.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar