tirsdag den 5. maj 2015

Løbsberetning fra Youth Tour dag 2

Lørdag formiddag – Enkeltstart (11,7 km)
Jeg havde aftalt med holdet at jeg ville køre en kontrollerede enkeltstart, hvilket indebære at jeg ikke ville gå helt dybt og dermed spare nogle få procenter til de resterende etaper. Jeg havde under træning kørt nogle fine 15 min intervaller på 300watt og forstillede mig at køre noget lignende. Vi skulle køre 11,7 km på en let kuperet rute med den hårdeste stigning op mod mål i strid modvind.
Jeg får lagt et fint pace, og kommer i mål med et gennemsnit meget nær det forventede pace i tiden 17:00

Lørdag eftermiddag – Linjeløb (97,5 km)
Nu skulle alt grus træningen hjemme i Kolding og omegn stå sin prøve. Jeg var inden dagens hårde etape fortrøstningsfuld og klar, med forhåbentligt lidt bedre ben end dem, som havde kørt sig selv helt i smadre 3 timer forinden på enkeltstarten.
Der blev langt et højt tempo fra første meter. Alle var tændt og klar, med kun 1 mission i hovedet, at komme først ind på grus stykket (1,6 km lang) . Der blev kørt hård positionskamp og folk spurtede i højre og venstre side hen imod en rundkørsel, som vi skulle lige over, før vi 50m efter drejede ind til venstre på løst grus.






Kort efter grus stykket 


Jeg kommer ind som nr. 15-20 stykker og kampen var med det samme i gang. Jeg mærker syren pumper rundt og der bliver trådt max fra start til slut. Jeg følte teknisk overskud og vandt et placeringer på stykkets 3 svære sving. Med et var vi ude på fast grund igen og der blev råb hul! Tempoet blev holdt højt og hullet vokser over de næste 6 km i medvinden. Desværre var alle hold ikke repræsenteret og mange var med i føringsarbejdet. Hullerne blev derfor langsomt lukket bagfra. Da vi køre ind i modvinden igen begynder farten at ryge af gruppen og det hele er samlet igen med 5 km resterende af 1. omgang.  
Folk var efterfølgende tilbageholdende og rykkene udeblev frem mod næste grus passage, hvor der igen var heftig positionskamp. På samme måde som omgangen forinden kørte jeg ind blandt de forreste.
Hver gang gik det hele ud på om at komme ind først, for feltet knækkede på grustykket hver eneste gang.

Førte rigtige krise rammer mig på 3. omgang.
På 3. omgang kommer jeg til at lægge bag 5 mand som alle punktere i slutningen af stykket, hvilket gør at der pludselig opstår et 30m stort hul. Jeg vidste at når først vi ville ramme medvinden, så vil hullet blive endnu svære at lukke. SÅ ikke noget med at vente på en mindre gruppe bagfra jeg gear op og føler førstegang en lille krise, men op det kommer jeg da.
Umiddelbart bliver det hele lukket ned i modvinden igen igen..
På samme måde som de forgående omgange blev der lurepasset en del hen mod grustykket, hvor der igen blev kørt voldsomt stærkt. Jeg kommer ind som nr. 10 og der opstår med det samme hul. Jeg føler der bliver presset ekstra hårdt på i front og tænker undervejs, at det er virkeligt godt det her.
Gruppen hvori jeg sidder får hurtigt hul, Tempoet bliver holdt højt af Roskilde og Herning. Jeg kæmper i starten for blot at sidde på hjul i medvinden, hvor vi køre 50+ men får hurtigt pulsen lidt under kontrol og tænker det ville være en fordel at køre med rundt til sidevinden, men så høre jeg det man bare ikke vil høre i sådan en situation. Pffssssttt.. og med et var jeg flad på forhjulet.  
Jeg blev ved med at holde cyklen i gang, jeg vidste der ville gå et godt stykke tid for service bilen ville nå frem. Den ene gruppe passerede mig efter den anden, og jeg blev mere og mere fortvivlet og gal!! Jeg fik dog hurtigt fortaget et godt pitstop og var inden længe på smækken af vores team bil på vej tilbage i løbet. Til min fordel var det hele dog ved at være samlet igen og jeg undgår dermed at skulle køre mig op alene forbi en masse smågrupper. Desværre køre det afgørende udbrud lige inden jeg når op til feltet igen (kort før vi passere mål og køre ud på sidste omgang)
Sidste gang over grus stykket forårsagede ikke den ellers forventede sidste udskilning, der opstod enkelte huller, men få km efter var det hele samlet igen. Farten blev aldrig rigtig høj igen og de 4 mand ude foran fik lov at køre om sejren.

Spurten skulle nu køres
5. pladsen var stadig i spil og jeg havde planer om at køre en spurt helt til stregen. Det gik dog ikke som forventet. Jeg blev lukket inde bagved 3 Nordmænd som stoppede med at træde 200m før mål, efter at have kørt lead out, jeg kom derfor ind på en lidt skuffende 27. plads. Asbjørn Ravn blev bedste mand fra Hammel på en flot 10. plads.  



Ingen kommentarer:

Send en kommentar