tirsdag den 19. maj 2015

Løbsberetning fra Tour de Himmelfart del 2/3

Fredag d. 15 maj (Middag) – enkeltstart 8,2
Mens jeg Torsdag aften var ved at kvæles i ris og kylling fik jeg en besked fra holdet om at ruten til den efterfølgende dags enkeltstart var blevet forkortet, da den store rute for U17 og Junior var blevet indhylet i Gylle. Derfor skulle vi derfor køre den "lille" rute, som egentlig bestod af kriterium´s ruten på. 6 km.  
Efter en god nats søvn i min søster lejlighed var jeg nu klar til at indtage dagens strabasser. Morgenmaden blev indtaget og 2 kopper kaffe. 
Der bliver kæmpet med 400m til mål

Jeg følte mig egentlig meget oplagt og klar i hovedet under opvarmningen. Men min enkeltstart blev aldrig rigtig god, og en sammenhæng mellem få watt og landevejscykel gav mig et tidstap på 1 min til vinderen Rasmus Lund. Jeg kørte på 8 min og 24 sekunder. 

Jeg var ikke som sådan skuffet da jeg ikke havde forventet det store af dagens enkeltstart, det er og bliver ikke det jeg vinder cykelløb på og det vidste jeg også inden jeg startede. Derimod var jeg kampklar frem mod aftenens udfordring da vi skulle ud på samme omgang til dagens kriterium. 

Fredag d. 15 maj (Aften) – Kriterium 49,6 km (8 omg)


Jeg fik hurtig proppet mig med mad i de 3 timer inden jeg igen skulle op på cyklen og præstere. Ruten var velkendt efter enkeltstarten, lige netop derfor var mange ryttere tidligt inde i startboksen da rutens hårdeste bakke kom få hunrede meter efter starten. Jeg var blandt de første inde på bakken da masterbilen kørte afsted. 

Tempoet var rimelig højt fra starten. Jeg følte gode ben og overskud selvom wattene var høje. Jeg ramte hurtigt en NP på 300watt hvilket endte efter 1 time og 5 min cykelløb på 293 hvilket er noget af det højeste jeg har haft over 1 time nogensinde. 

Jeg var med i rigtig mange ryk, og kom da også afsted halvejs i løbet på bakken, sammen med Mikkel Dreyer og vinderen på enkeltstarten Rasmus lund. Derudover fik vi følgeskab af 5-6 andre ryttere og kort havde vi et hul på 20 sekunder. Jeg gik frem og førte i bund, for vi (HCK) havde Mikkel Dreyer som klasementshåb. Desværre blev udbryderne hentet et par km senere. 

Det var lidt dagsorden for løbet. Der blev ikke givet ved dørene, og alle fik ikke megen tid i front før de blev hentet ind igen. Derfor lignede det længe en samlet massespurt som skulle afgøre løbet. 

Starten af rutens hårdeste bakke 

Med 2 km til mål skulle vi op over en lille kort heftig stigning som de forgående omgange havde været springbræt for mange ryk. Sidste gang hen over var ingen undtagelse. Der blev rykket op over, og jeg kom med, dog opstod der kort efter bakken å sekunders stilstand inden. Herning lagde massivt press på, og rykkede frem i venstre side med noget der lignede et tog for Frederik Poulsen. Jeg fik lige akkurat pressen mig ind som nr. 10 i svinget, hvilket blev afgørnede da der på siden af mig opstod tumult som resulterede i et styrt mellem Ballerup og Bravida. Spurten var egentlig allerede startet med 1 km til mål og altså lige efter svinget. 

Selvom vejen hældede op af med få procenter så var medvinden så heftig at vi trådte gearene ud med 300m til mål. Jeg havde fundet mig et godt hjul bag en Roskilde rytter, og med 200m igen kørte vi op over et lille vej bum, som jeg brugte til at skyde mig forbi nr. 10 og 9. 
Igen med 100m brugte jeg en 2m vejbum til at få lidt modstand i hjulene da jeg ellers lå med 142 i kadance pr. min. Jeg fik mig lige netop presset ind på en tilfredsstillende 6. plads. 

I Tour de Himmelfart er der penge primær og podie billeder af de 6 bedste ryttere på hver etape. Iritterende nok så blev jeg først kaldt som nr. 7 da vi spurgte kort efter mål i dommervognen. Lidt træls da de efterfølgende ændrede min placering til nr. 6. Noget der først gik op for mig på vej hjem i bilen. Lidt ærgerlig var jeg, da det ville have været en fed oplevelse at komme på podiet i et så stærkt besat felt som TDH.  



Top 15 fra Kriteriumsløbet  








Ingen kommentarer:

Send en kommentar