lørdag den 5. december 2015

Vo2 træning og fokusområder

Efter en kort periode med restitution blev træningen kickstartet i sidste weekend,  med en dejlig træningssamling med mit nye team . Du kan læse lidt om den her: 

Motivationen er i top, så trods Gorm og Helga er der blevet kørt en del dejlige og effektive træningpas denne vinter..

Et billede slået op af Mathias Mortensen (@mathiaswm) den


Med et tilbageblik er det også tid til at kigge lidt frem af. .. JAMEN øhhhh frem?. Står den ikke bare på timer og bagerbrød.. thjooo nejj, men gid det var så vel.. 

Jeg har i år prøvet efter en del opfordringer, at træne min vo2, før end hvad man "normalt" (eller skulle jeg istedet skrive "hvad tonsertyskerne" normalt gjorde?) For det er ved at være temmelig udbredt, at køre vintertræningen mere intens. Noget youtube kanalen GCN også gør cykelinterreseret opmærksom på. se videoen her:


Skrev jeg egentlig ikke VO2 før? -- Jo og her er forklaringen.

Som navnet på bloggen "ungdom på cykel" referere til, så køre jeg i den lidt yngre klasse kaldet JUNIOR - Klassen (eller for nogen u19) Hvilket betyder mange gentagende laange ryk, og dermed mange vo2max udfoldelse. Så hvis du vil med i udbruddet eller blot sidde med i sidevinden, så skal du have en super høj vo2. (den maximale præstation af iltoptagelsen, der er mest kendt som ens max præstation i intervaller af fx. 3-8 min  - hvor der så opbygges syre)

Jeg kører i skrivende stund 1 pas af 2x3 min vo2 i ugen. Det er ikke noget voldsomt, som gør én voldsom træt, men det er nok til at bibeholde ens vo2 kapacitet. Det muliggøre så, at man kan lave andet end at cykle i marts måned, når man skal toppe på træningstimer (for at være super skarp til sæsonstart i april).

Fokus områderne til 2 omg. af en sæson i Junior-Klassen 

Efter en 1. sæson i Junior - klassen, hvor jeg havde en kampvægt på små 60 kg og var super godt kørende når det gik op ad, hvilket det sjældent gjorde.. Så er der nye boller på suppen denne vinter. For det går jo æ, at man har bjerg-ben når cykelløb i DK kræver en kæmpe røv at sparke med. Sååå nu er jeg ved at spise mig til den røv og så må resultaterne vel liiigesom følge med.. Eller. :/ igen igen... - "gid det var så vel".. MEN HVAD SÅ?

Muskelmassen = vægten skal op , men fedtprocenten må gerne blive nede. Lige nu er 1. fase mod at få en stærk røv dog at spise, og det kan vi jo alle li´ så no prob der.. :D Så må de ekstra kg fedt kroppen kræver for at kunne opbygge gode watt, trimmes af til februar. -"den tid den sorg".. 

Røven skulle så give mig en forstærket fordel på enkeltstarterne, som også bliver en af de helt store fokusområder, sammen med mit 5 min peak. Da det er 2 væsentlige faktorer mod at opnå succes samt steder jeg ikke før har haft mit træningsforkus.
Bl.a. da jeg ikke har haft en enkeltstartscykel, samt at jeg hader 5 min vo2max intervaller, og virkelig som kun børn der hader blomkål kan det!

Forbliv sikker i den kraftfulde storm og regn --- Men HUSK! ingen er lavet af sukker - så bare kom afsted :D selvfølgelig på nær alle juniorrytter i kan godt blive hjemme og spise kage, så skal jeg nok tage mig af sejrene næste sæson ;-)


4 kommentarer: