fredag den 13. maj 2016

Fra E3 Harelbeke til Helvede i Nord til Tour de Himmelfart 2016

Det har været en travl opstart på 2016 sæsonen. Tiden efter de første danske cykelløb er blevet brugt på at rejse en del både indelands som udenlands. 

E3 Harelbeke endte alt for tidligt med en dobbeltpunktering. Jeg havde følt overskud hele dagen og var opsat på et godt resultat. desværre måtte jeg se feltet sejle væk, da jeg måtte af cyklen på et kritisk tidspunkt kort inden løbets 2 brosstenstigninger. Hvilket gjorde det umuligt at få opkørsel igen..

Sportslig var Belgien en nedtur, men rent oplevelsesmæssigt var det en fantastisk tur. Med en top-top service fra morgen til aften. Hotellet var fedt, maden var endnu bedre og stemningen den klart bedste :D

Efter Belgien fik jeg kørt et par gode træningspas, samt nogle solide danske Junior løb bla. Hjørring og Aalborg som begge var en enorm mundfuld.. Vinden ruskede os alle kolde, mens regnen bogstavlig talt fjernede synet på de mudderet veje. Jeg har altid kørt bedst når alle har haft det hårdt og det var en sjov omgang trods et smertehelvede. Jeg sluttede nr. 8 i Hjørring efter at have lagt på mellemhånd i 2 mands udbrud det meste af dagen.





Tour de Himmelfart:
Jeg skriver dette indlæg med ømme stænger efter Tour de Himmelfart. Et af de nok største etapeløb for juniorer i Norden. Det blev en stor succes for teamet efter en noget uhelds-præget forårssæson. Med en 2. plads fra Joakim Lisson på 1. etape (linjeløb) var der lagt kul i ovnen frem mod et godt samlet resultat (læs: klassementet)

På Gadeløbet skulle vi forsvare, og holde udbrud fra at holde hjem som kunne tage tid. Jeg selv nåede ikke rigtig at komme igang, før jeg så mig selv i grøften efter at have undveget et styrt. Det kostede desværre en del kræfter og resulterede i et tidstap på 30 sekunder.


Fredag startede med en enkeltstart som var en personlig succes, efter at have følt det hele spillede for første gang på TTérn.

Om aftenen skulle der køres Kriterium, hvor 1 stigning udgjorde løbets største udfordring. Rundstrækning var utrolig hurtig, så det var svært at komme afgørende væk. Benene spillede max. og overskuddet var der stadig trods 3 hårde starter forinden. Det helle blev dog afgjort i en spurt hvor jeg blev lukket godt og grundigt inde. Bedste mand blev spurt stærke Martin Mollerup på en fornem 5. plads.

En sen aftensmad havde gjort det svært at få depotterne helt fyldt op, så lommerne blev proppet med gels og bars inden konge-etapen på 131 km og 9 besøg forbi kæmpe stigningen Pederstrup .

Aldrig tror jeg kongeetappen er blevet kørt så hård og udmavrende som i år. Det hele eksploderede nemlig ikke som de forgående år, men istedet blev tempoet hele tiden holdt højt. 140 mand blev hurtigt til 60 som blev til 30. Feltet kørte stærkt, og der var hele tiden aktivitet i front med mange ryk og taktiske udlæg for at nå podiet. Efter Enkeltstarten havde vi Joakim Lisson på en samlet 3. plads godt 1½ min efter den førende rytter fra Roskilde (Julius Johansen), men halvvejs blev 2. pladsen en mulighed da han (ham som lagde nr. 2 inden kongeetappen) blev sat fra feltet med 40 km til mål.

Med 2 omgange til mål opstår der tumult kort efter Pederstrup lige inden et skarpt venstre sving. Jeg må lige en hurtig tur ud og tilsé Hveden, ud over styret med mig. Det var dejligt med en tiltrængt pause, men det blev ikke til ret mange sekunders pause inden jeg instinktivt får samlet mig sammen og er oppe på cyklen igen. Efter et manddomskub af den skarpeste kalibre begynder jagten op til det stærkt disseminerede felt. Det kostede lidt kræfter, men op det kom jeg - efter at pulsen fik et knæk ned begyndte smerterne at råbe på sig. Begge håndled var meget ømme især venstre, som til sidst næsten gjorde det umuligt at skifte gear. Derfor besluttede jeg at det ville være mere sikkert at fortsætte videre i eget tempo, så kort inden mål angriber jeg væk fra feltet og får i starten følge af en Herning mand (Andreas Handberg Madsen), senere kommer Mikkel Beck fra Team Mascot op sammen med en fra Amager (som senere ryger af på Pederstrup).



Hurtigt vokser hullet ned til feltet. Med 4 mand ude foran (kørt væk 2 omgange inden) inklusiv min hold kammerat Frederik Irgens, holder vi hårdt på for at lukke hullet op.
Kort inden Perstrup er Frederik Rodenberg fra Roskilde rykket fri fra feltet, han når op og kæmper bravt for at lukke hullet videre op til 4-mands gruppen længere oppe af vejen. Han ved tydeligvis at det er ham som vi alle kigger på, for han ligger godt til samlet.


I bunden af Pederstrup får vi en mellemtid der hedder 34 sekunder, 4 km efter toppen er vi alle 8 samlet godt 1 min foran feltet. (Der blev altså holdt godt på hen over)

Det betyder at der begynder at gå taktik i vores gruppe, og folk begynder ikke at ville fører med rundt. Små ryk kommer, men alle er tydelig ristet. Vi er derfor alle samlet, med 1 km til mål. En kort bakke skaber et ryk fra Mikkel Beck, jeg følger trop men bliver lukket ned af den ene af 2 Roskilde rytter (Mathias Larsen). Han rykker kontra, og får hul sammen med Eigil Nikolajsen fra Team ABC. Min hold kamerat (Frederik Irgens) gøre det eneste rigtige og kører efter. Han får følge af Frederik Rodenberg. -
Mikkel Beck lukker med mig på hjul, lige i det vi kommer op drejer vi skarpt til venstre
 (700m 2 GO!) - dog stadig med Mathias og Eigil små 100m ude foran os andre.

Jeg havde planlagt at komme bagfra med momentum efter svinget, men bliver lukket godt ned af Roskilde rytteren Rodenberg, derefter beslutter jeg at lukke de sidste meter op til de 2 foran, så Frederik kan kører spurten. Da han plejer at have et godt antrit.
Jeg når op med de andre på smækken 400m før målstregen, også rykker Frederik ellers med alt hvad han har. Rodenberg formår dog at kommer blæsende forbi til sidst, og han indtager 1. pladsen. Mathias Larsen kommer med på hjul, og han bliver nr. 2. Mens Frederik Irgens må se sig overspurtet efter mange km med hård aggresiv kørsel. Han er derfor godt ristet, men formår at komme ind på en fin 5. plads med mig på hjul som nr. 6.

Formen er på vej mod et stærkt peak op mod Pinseløbene i weekenden og Driesdage van Axel junior 2016 d. 20 Maj. Jeg er super godt tilfreds med den sidste etape, hvor benene virkelig spillede trods mange hårde km dagene op til.

Trænings-update og weekenden 
Med alle disse krævende etapeløb er trænings-mængden stærkt begrænset i hverdagene. Det hele handler stort set kun om friskhed og vedligeholdelse af formen. Her kører jeg en del korte intensive træningspas, hvilket i cykelkredse kaldes for tapering . Nu skal formen så ellers bare stå sin prøve, efter en hård Tour de Himmelfart, når 1. afdeling af dette års Marcello Bergamo cup skydes igang i Silkeborg (lørdag formiddag)





Joakim rykker op og indtager 2. pladsen samlet. Teamet tager det nederste trin i holdkonkurrencen, hvilket bekræfter det høje bundniveau vi har i år.

 Alt kan endnu ske, det hele starter denne weekend imorgen er det i Silkeborg, derefter Herning/Ikast også Hammel. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar